Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/352990
Type: | Artigo |
Title: | Inovação e avaliação na cultura do ensino superior brasileiro: formação geral interdisciplinar |
Title Alternative: | Innovation and evaluation in the brazilian higher education culture: general interdisciplinary education |
Author: | Pereira, Elisabete M. A. Carneiro, Ana Maria Gonçalves, Mirian Lúcia |
Abstract: | O texto tem por objetivo apresentar resultados parciais da avaliação do Programa de Formação Interdisciplinar Superior (ProFIS) relacionados à proposta de formação geral interdisciplinar, a qual representa uma inovação na cultura do ensino superior brasileiro. A educação geral prevista pelo Programa preocupa-se em preparar os estudantes com maior conhecimento, senso crítico e maturidade a partir da ampliação de seu conhecimento e cultura, bem como prepará-los como cidadãos para as atividades que venham a desenvolver futuramente. Além da inovação curricular, o curso tem por objetivo estabelecer uma política de ação afirmativa diferenciada, na Universidade Estadual de Campinas- Unicamp, por meio da inclusão social de alunos da rede pública. Apresentamos brevemente a formação geral como ênfase curricular adotada por universidades em várias partes do mundo. Em seguida, apresentamos a proposta do ProFIS, seu estágio atual de desenvolvimento e analisamos os resultados parciais do processo de avaliação contínua que estamos desenvolvendo. O processo de avaliação é desenvolvido com professores, alunos e coordenador do curso |
metadata.dc.description.abstractalternative: | The text aims to present the partial results of evaluation form the Interdisciplinary Program of Higher Education (ProFIS) related to the interdisciplinary general education proposed, which represents an innovation in higher education culture of Brazil. The general education provided by the program is concerned in preparing students with greater knowledge, critical thinking by expanding their knowledge and culture, as well as preparing them as citizens for activities that they will develop in the future. Besides curricular innovation, the course aims to establish a policy of affirmative action through the inclusion of public school students. Briefly it presents the general education curriculum emphasis as adopted by universities in various parts of the world. Then, it presents the proposal of ProFIS, and its current stage of development and it is we analyzed the partial results of the ongoing evaluation process that it is been developed. The evaluation process is developed with teachers, students and the course coordinator |
Subject: | Ensino superior |
Country: | Brasil |
Editor: | Universidade de Sorocaba |
Rights: | Aberto |
Identifier DOI: | 10.1590/S1414-40772015000300010 |
Address: | https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772015000300717 |
Date Issue: | 2015 |
Appears in Collections: | FE - Artigos e Outros Documentos NEPP - Artigos e Outros Documentos |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.