Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/352540
Type: Artigo
Title: Ensino médio: empresários dão as cartas na escola pública
Title Alternative: High school: entrepreneurs define the rules in public schools
Author: Krawczyk, Nora
Abstract: A escola média brasileira está num momento de transição. Mas transição para onde? Este artigo ajuda a encontrar respostas para essa pergunta, analisando as mudanças no ensino médio e as influências que sofre o complexo e controvertido processo de definição de políticas. O texto examina o que se pode classificar como início de um processo de renovação da racionalidade pedagógica e organizacional desse nível de ensino, no qual têm surgido variadas modalidades, formas de organização e de trabalho pedagógico. Revela o papel privilegiado que uma fração do empresariado assumiu nessa renovação. Identifica as propostas curriculares e organizacionais que tendem à padronização nacional do ensino médio, ao mesmo tempo em que há uma forte fragmentação no interior das redes estaduais e de sua gestão político-educacional
metadata.dc.description.abstractalternative: Brazilian high schools are in a time of transition. But a transition to where? This article helps find answers to this question by analyzing the changes in high school education and the various influences that shape the complex and controversial process of defining policies. It examines what can be classified as the beginning of a renewal process in the pedagogical and organizational rationality at this level of education, which has given rise to various modalities and forms of organizational and pedagogical work. The analysis also reveals the privileged role that a part of the business sector assumes in this renewal process. It identifies the curriculum and educational proposals that tend to standardize high school education at a national level even while there is a strong fragmentation within state networks and their political-educational management
Subject: Empreendedorismo
Country: Brasil
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-73302014000100002
Address: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100002
Date Issue: 2014
Appears in Collections:FE - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.