Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/351537
Type: Artigo
Title: O Modalismo em alguns compositores da música popular do Brasil pós Bossa Nova
Title Alternative: Modalism in some Brazilian post-Bossa Nova composers of the 1960s
Author: Tiné, Paulo José de Siqueira
Abstract: Estudo sobre utilização de modalismo no período pós Bossa Nova na música popular brasileira da década de 1960. A partir da valorização da cultura popular via Canção de Protesto, aponta-se o uso comum de procedimentos modais em diversos compositores representativos da época (Luiz Gonzaga, Jackson do Pandeiro, Edu Lobo, Geraldo Vandré, Baden Powell, Vinicius de Moraes, Moacir Santos, Egberto Gismonti, Milton Nascimento e Caetano Veloso). A ocorrência desses procedimentos é fundamentada em comparações com as manifestações do modal jazz norte-americano, bem como em antecedentes de tradições étnico-musicais brasileiras, que serviram de guia para uma tendência estética desse período
metadata.dc.description.abstractalternative: Study about the use of modalism in Brazilian popular music of the post Bossa Nova era in the 1960s. The emphasis on popular culture via canção de protesto (the Brazilian protest song) reveals the common usage of modal procedures in several representative composers of that time (Luiz Gonzaga, Jackson do Pandeiro, Edu Lobo, Geraldo Vandré, Baden Powell, Vinicius de Moraes, Moacir Santos, Egberto Gismonti, Milton Nascimento e Caetano Veloso). The occurrence of these procedures is based in comparisons with manifestations of US modal jazz as well as ethnic music traditions of Brazil, which guided an aesthetic trend of that period
Subject: Música popular
Country: Brasil
Editor: UFMG/Escola de Música
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1517-75992014000100020
Address: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-75992014000100020
Date Issue: 2014
Appears in Collections:IA - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.