Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/351142
Type: | Artigo |
Title: | Relatos de músicos cegos: subsídios para o ensino de música para alunos com deficiência visual |
Title Alternative: | Reports by blind musicians: supporting the teaching of music for students with visual impairments |
Author: | Oliveira, Leonardo Augusto Cardoso de Reily, Lucia Helena |
Abstract: | Este estudo de natureza qualitativa teve como objetivo compreender as problemáticas enfrentadas por músicos com cegueira quanto ao acesso à aprendizagem da música. Em entrevistas semiestruturadas, procurou-se conhecer suas vivências e processos de formação no campo da música. Os resultados apontam o papel-chave da família na introdução ao mundo da música, além de mostrar que faltam, aos professores de música, conhecimentos básicos sobre as necessidades do aluno com cegueira. O artigo pretende evidenciar especificidades da aprendizagem musical do aluno com cegueira e subsidiar a prática profissional dos responsáveis pelo seu ensino no contexto da rede regular de ensino, servindo também para nortear a formação de professores de música que possam vir a ter alunos com deficiência visual |
metadata.dc.description.abstractalternative: | This qualitative study aimed to understand significant issues regarding access to music learning faced by blind musicians. Using semi-structured interviews, we sought to learn about their musical experiences and vocational training processes in the field. The results suggest that families play a major role in enabling initial musical development. The data also indicates that music teachers lack basic knowledge about their students with blindness' specific needs. The article intends to reveal music learning characteristics and needs of students with visual impairments, so as to improve music teachers' professional practice within the regular school context, as well as to discuss implications for teacher certification in university courses for future teachers of students with visual impairments |
Subject: | Educação especial |
Country: | Brasil |
Editor: | Universidade Metodista de Piracicaba |
Rights: | Aberto |
Identifier DOI: | 10.1590/S1413-65382014000300007 |
Address: | https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-6538201400030000 |
Date Issue: | 2014 |
Appears in Collections: | FCM - Artigos e Outros Documentos |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.