Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/351142
Type: Artigo
Title: Relatos de músicos cegos: subsídios para o ensino de música para alunos com deficiência visual
Title Alternative: Reports by blind musicians: supporting the teaching of music for students with visual impairments
Author: Oliveira, Leonardo Augusto Cardoso de
Reily, Lucia Helena
Abstract: Este estudo de natureza qualitativa teve como objetivo compreender as problemáticas enfrentadas por músicos com cegueira quanto ao acesso à aprendizagem da música. Em entrevistas semiestruturadas, procurou-se conhecer suas vivências e processos de formação no campo da música. Os resultados apontam o papel-chave da família na introdução ao mundo da música, além de mostrar que faltam, aos professores de música, conhecimentos básicos sobre as necessidades do aluno com cegueira. O artigo pretende evidenciar especificidades da aprendizagem musical do aluno com cegueira e subsidiar a prática profissional dos responsáveis pelo seu ensino no contexto da rede regular de ensino, servindo também para nortear a formação de professores de música que possam vir a ter alunos com deficiência visual
metadata.dc.description.abstractalternative: This qualitative study aimed to understand significant issues regarding access to music learning faced by blind musicians. Using semi-structured interviews, we sought to learn about their musical experiences and vocational training processes in the field. The results suggest that families play a major role in enabling initial musical development. The data also indicates that music teachers lack basic knowledge about their students with blindness' specific needs. The article intends to reveal music learning characteristics and needs of students with visual impairments, so as to improve music teachers' professional practice within the regular school context, as well as to discuss implications for teacher certification in university courses for future teachers of students with visual impairments
Subject: Educação especial
Country: Brasil
Editor: Universidade Metodista de Piracicaba
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1413-65382014000300007
Address: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-6538201400030000
Date Issue: 2014
Appears in Collections:FCM - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.