Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/350910
Type: Artigo
Title: Pesquisa-apoio: pesquisa participante e o método Paideia de apoio institucional
Title Alternative: Support research: participatory research and the Paideia method of institutional support
Author: Paula Giovana Furlan
Gastão Wagner de Sousa Campos
Abstract: A partir da revisão da tradição da pesquisa participante, origens e tipologias, este artigo sugere a intercessão com o método Paideia, usando-o como estratégia para intervenção dos pesquisadores, o que vem sendo denominado pesquisa-apoio. Essa integração busca incorporar a participação dos sujeitos investigados no processo de pesquisar, considerando ainda a inserção ativa do pesquisador com suas ofertas e seu projeto. São apresentados conceitos do método Paideia, seu referencial operativo e dialógico, a metodologia da pesquisa-apoio, que integra tanto momentos participantes como de intervenção dos pesquisadores, com a construção de narrativas interpretativas. Analisa-se que as premissas do metódo destacam o esforço para a reflexão e a produção de conhecimento em três planos: do objeto ou problema, da sociabilidade/da instituição (relações de poder) e da análise de si mesmo (pesquisador e investigado)
metadata.dc.description.abstractalternative: From reviewing the tradition of participatory research and its origins and types, this article suggests that intercession by means of the Paideia method should be used as a strategy for researchers’ interventions. This has been termed “support research”. This integration seeks to incorporate participation in the research process by the subjects investigated, and also envisages active involvement by researchers, with their offers and projects. The concepts of the Paideia method are presented, with its operating and dialogical framework. The “support research” methodology integrates participatory moments and interventions by the researchers, with construction of interpretive narratives. This analysis shows that the premises of the method highlight the efforts made towards reflection and knowledge production in three planes: the object or problem, sociability/institution (power relations) and self-analysis (researcher and subject investigated)
Subject: Paidéia, Método
Country: Brasil
Editor: UNESP/Faculdade de Medicina
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.1590/1807-57622013.0285
Address: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832014000500885
Date Issue: 2014
Appears in Collections:FCM - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2-s2.0-84921285786.pdf179.34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.