Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/350571
Type: Artigo
Title: A formulação da favola in musica de Jacopo Peri: uma tradução e estudo do prefácio a Euridice (1600)
Title Alternative: The formulation of Jacopo Peri’s favola in musica: a traslation and study of Euridice’s preface (1600)
Author: Dias, Gustavo Angelo
Jank, Helena
Abstract: Neste artigo buscamos tecer uma visão da proposta monódica de Jacopo Peri (1561-1633), compositor italiano pertencente à geração que estabeleceu as bases da monodia acompanhada e do stile rappresentativo, pressupostos essenciais ao desenvolvimento do estilo barroco e do surgimento da ópera. Para tanto, apresentamos uma tradução do primeiro texto a apresentar as características e os propósitos estéticos da monodia acompanhada, o prefácio à ópera Euridice (Florença, 1600), contextualizada por uma abordagem dos aspectos históricos envolvidos no desenvolvimento e na formulação da monodia e da publicação da obra. Buscamos também tecer uma análise dos elementos de performance envolvidos no texto, nos atendo às peculiaridades da pesquisa de Peri e aos ideais buscados pelo autor de retomada de um estilo de canto que, segundo acreditava, teria sido utilizado nas encenações das tragédias na antiguidade
metadata.dc.description.abstractalternative: In this article we seek to build a vision of the monodic proposition by Jacopo Peri (1561-1633), Italian com-poser of the generation that laid the foundations of accompanied monody and the stile rappresentativo, key assump-tions for the development of the Baroque style and the emergence of Opera. Therefore, we present a translation of the first text to present the characteristics and aesthetic purposes of accompanied monody, the preface to the Opera ‘Euridice’ (Florence, 1600), contextualized by an approach of historical aspects involved in the development and for-mulation of monody and the publication the work. We also seek to analyse the performance elements found in the text, and the peculiarities of Peri ́ research and the ideals pursued by the author of resumption of that singing style, he believed, it would have been used in performances of tragedies in antiquity
Subject: Ópera
Country: Brasil
Editor: UFG/Escola de Música e Artes Cênicas
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.5216/mh.v16i1.43132
Address: https://www.revistas.ufg.br/musica/article/view/43132
Date Issue: 2016
Appears in Collections:IA - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.