Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/348373
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: Extensão da educação não-formal ao ensino tecnológico e sua aplicação na capacitação de comunidades de baixa renda no uso da tecnologia fotovoltaica
Title Alternative: Extension of non-formal education to technological education and its application in to training low income communities in the use of photovoltaic technology
Author: Fabri Junior, Luiz Ariovaldo, 1983-
Advisor: Hernández-Figueroa, Hugo Enrique, 1959-
Abstract: Resumo: Este trabalho tem o propósito de discutir e estender o conceito de Educação Não Formal ao ensino tecnológico, em particular à Engenharia Elétrica, e aplicá-lo a grupos constituídos de educandos de faixas etárias variadas e formação formal heterogênea. O estudo de caso aqui analisado trata da capacitação de moradores de comunidades sem acesso à rede elétrica, na instalação e manutenção de sistemas de micro-geração distribuída em energia solar fotovoltaica off-grid. A Educação Não-Formal surge como uma alternativa promissora para propor estratégias de intervenções educativas junto a comunidades específicas. O desenvolvimento apresentado aborda um campo de pesquisa relativamente pouco explorado pelas Engenharias como forma de ensino de novas tecnologias

Abstract: This work aims to discuss and extend the Non-formal Education Concept to the technological education, particularly to Electrical Engineering applied to learners of varying age groups and heterogeneous pedagogical qualification. The case study analyzed here deals with the qualification of communities¿ residents without access to the electricity grid for the implementation and maintenance of distributed microgeneration systems in off-grid photovoltaic solar energy. Non-Formal Education emerges as a promising alternative to propose strategies for educational interventions with specific communities. The presented development addresses a relatively unexplored field of Engineering research as a way of teaching new technologies
Subject: Sistemas de energia fotovoltaica
Energia renovável
Educação não formal
Transferência de tecnologia
Educação STEM (Ciências, Tecnologia, Engenharia e Matemática)
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: FABRI JUNIOR, Luiz Ariovaldo. Extensão da educação não-formal ao ensino tecnológico e sua aplicação na capacitação de comunidades de baixa renda no uso da tecnologia fotovoltaica. 2020. 1 recurso online ( 113 p.) Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Elétrica e de Computação, Campinas, SP.
Date Issue: 2020
Appears in Collections:FEEC - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
FabriJunior_LuizAriovaldo_D.pdf4.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.