Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/347080
Type: DISSERTAÇÃO DIGITAL
Degree Level: Mestrado
Title: Introduction to the art of playing on the piano forte de Muzio Clementi : o dedilhado como ferramenta de transição à obtenção do toque legato
Title Alternative: Introduction to the art of playing on the piano forte by Muzio Clementi : the fingering as transition tool to obtain the legato touch
Author: Legure Neto, Gildo, 1985-
Advisor: Jank, Helena, 1939-
Abstract: Reseumo: Esta pesquisa aborda os aspectos referentes a questões de dedilhado na transição da técnica e linguagem cravística para a pianística, no método de Muzio Clementi: Introduction to the Art of playing on the Piano Forte que, para muitos estudiosos, é considerado a chave para a sistematização dos princípios técnicos da escola moderna de Piano. Anteriormente a Clementi, já se buscavam novas maneiras de dedilhar e novos tipos de toque ao teclado. Clementi é, entretanto, quem de fato sistematiza essas ideias em um tratado conciso, organizado em conformidade com a maioria dos tratados ingleses do século XVIII e XIX. Nessa sistematização, Clementi estabelece novos padrões para os dedilhados, que serão mantidos como sendo ideais à moderna técnica pianística, prevalecendo em sua maioria até os dias atuais, principalmente por seu potencial facilitador para o toque legato ao teclado. O método Introduction to the Art of playing on the Piano Forte revela-se fundamental para a pedagogia do Piano, resultando em muitos materiais que tratam especificamente da técnica do instrumento, pura e aplicada, servindo também como apoio às demais escolas que surgiram posteriormente a Clementi. Carl Czerny, considerado um dos grandes pedagogos do piano, foi um dos principais adeptos à escola de Clementi

Abstract: This research approaches the aspects of the transition from the harpsichord to the piano technique, focusing particularly on the analysis of Muzio Clementi¿s Introduction to the Art of playing on the Piano Forte. This method is considered the key to the systematization of the technical principles to the modern piano playing. Prior to Clementi, new ways to approach and to produce the legato touch on the keyboard were already sought. Clementi, however, in fact organized these ideas in a concise system, according to most English methods of the eighteenth and nineteenth centuries. In this work, Clementi sets new patterns for the fingerings, held as ideals to modern piano technique, especially for its potential to favor the legato touch on the keyboard. Clementi¿s Introduction to the Art of playing on the Piano Forte is of fundamental value for the piano pedagogy, dealing with pure and applied technique on the instrument, also serving as support for modern piano teachers and students. Carl Czerny, one of the greatest piano teachers in music history was a convict adept to Clementi¿s technical propositions
Subject: Clementi, Muzio, 1752-1832
Piano - Execução
Piano - Instrução e estudo
Piano - Métodos
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: LEGURE NETO, Gildo. Introduction to the art of playing on the piano forte de Muzio Clementi: o dedilhado como ferramenta de transição à obtenção do toque legato. 2017. 1 recurso online (91 p.) Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP.
Date Issue: 2017
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
LegureNeto_Gildo_M.pdf6.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.