Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/346162
Type: | Artigo |
Title: | Educação ambiental como estratégia metodológica da gestão ambiental: por uma nova postura epistêmica |
Title Alternative: | Environmental education as a methadological strategy of environmental management: for a new epistemeic stance |
Author: | Assis, Ana Elisa Spaolonzi Queiroz Rutkowski, Emilia Wanda |
Abstract: | O presente trabalho tem como objetivo principal discutir uma nova postura epistêmica da Educação Ambiental enquanto estratégia metodológica da Gestão Ambiental, tendo em vista a crise da racionalidade. Tal discussão é feita por meio de reflexões teóricas baseadas, em especial, nas colocações de Goergen (2010) e Boaventura de Souza Santos (2002). O texto possui dois momentos, a saber: a relação entre educação ambiental e as características do paradigma científico emergente; e a apresentação de três premissas norteadoras da natureza política da Educação Ambiental – território, tecnologia social e sustentabilidade socioambiental. Nesta perspectiva, a Educação Ambiental, sob o prisma do novo paradigma científico, se configura em diálogo tornando possível a Gestão Ambiental cujo objetivo é o equilíbrio entre seres humanos e meio ambiente |
metadata.dc.description.abstractalternative: | This paper aims to discuss a new epistemic stance of environmental education as a methodological strategy of Environmental Management, giventhe rationality crisis. This discussion is done through theoretical reflections based, specially,on Goergen (2010) and Boaventura de Souza Santos (2002)placements’. The text has two moments:the relationship between environmental education and the characteristics of the emerging scientific paradigm; and the presentation of three guiding assumptions of the political nature of environmental education - territory, social technology and environmental sustainability. In this perspective, environmental education, from the prismof new scientific paradigm, is configured in the Environmental Management making possible dialogue aimed at the balance between humans andenvironment |
Subject: | Educação ambiental Gestão ambiental |
Country: | Brasil |
Editor: | Universidade Federal do Rio Grande |
Rights: | Aberto |
Address: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/5793 |
Date Issue: | 2016 |
Appears in Collections: | FEC - Artigos e Outros Documentos FE - Artigos e Outros Documentos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
REMEA_5793.pdf | 545.99 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.