Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/346033
Type: | Artigo |
Title: | Aplicação de modelagem matemática para otimização da logística de exportação do milho do estado do Mato Grosso |
Title Alternative: | The application of mathematical modeling for the logistic optimization of corn exports in the state of Mato Grosso, Brazil |
Author: | Oliveira, Andréa Leda Ramos de Mascarenhas, Calistênia Lopes, Bruna Fernanda Ribeiro Morini, Cristiano |
Abstract: | O objetivo do presente trabalho é estimar os fluxos das principais rotas do milho brasileiro produzido no Estado do Mato Grosso com destino à exportação. As estimativas foram feitas por meio de um modelo matemático baseado em matrizes origem-destino e avaliaram-se dois cenários: no primeiro analisou-se apenas as rotas que utilizam o modal rodoviário e, no segundo, acrescentaram-se rotas intermodais selecionadas. Como principais resultados, tem-se que o Porto de Santos é o principal destino da rota de exportação do milho mato-grossense, seguido pelo Porto de Paranaguá. No cenário dois, com a inclusão das opções intermodais de escoamento, a função objetivo teve uma redução de 6,3%. A rota rodo-hidroviária com destino ao Porto de Santarém/Manaus possui destacada vantagem competitiva, em termos de custos logísticos, para o milho produzido no Norte do Mato Grosso. Também se observou que a intermodalidade é uma das melhores formas para se alcançar uma maior eficiência na cadeia do milho, pois, além de reduzir os custos com frete, poderá refletir vantagens competitivas no mercado internacional. |
metadata.dc.description.abstractalternative: | Current analysis estimates the flow of the main routes of Brazilian corn produced in and exported from the state of Mato Grosso, Brazil. A mathematical model based on origin-end matrixes produced estimates and evaluated two cases: the first case investigated highway routes, whilst the second added selected intermodal ones. Results show that the Port of Santos, followed by that of Paranaguá, is the final destination of corn from Mato Grosso for export. The second scenario, featuring the inclusion of intermodal options, the aim function had a 6.3% decrease. The highway-waterway route for the Port of Santarém/Manaus has highly competitive advantages, in terms of logistic costs, for corn produced in the northern region of the state of Mato Grosso. Intermodality is perhaps one of the best ways for higher efficiency in the corn chain. Besides decreasing freight costs, it has competitive advantages in the international market. |
Subject: | Milho Logística |
Country: | Brasil |
Editor: | Centro Universitário de Maringá |
Rights: | Aberto |
Identifier DOI: | 10.17765/2176-9168.2015v8n3p505-522 |
Address: | https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/rama/article/view/3535 |
Date Issue: | 2015 |
Appears in Collections: | FEAGRI - Artigos e Outros Documentos FEEC - Artigos e Outros Documentos FCA - Artigos e Outros Documentos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2-s2.0-84948173763.pdf | 302.32 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.