Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/345681
Type: | Artigo |
Title: | A Perspectiva na Arte do Renascimento |
Author: | Oliveira, Rafaela Mendes de Moreira, Daniel de Carvalho |
Abstract: | Através do estudo dos artistas renascentistas e seus ideais racionalizantes, é possível observar o desenvolvimento do início da teoria da arte. A técnica de perspectiva passou de uma observação da natureza a um verdadeiro código de visualidade da representação espacial. Além disso, reforça o ideal humanista ao descrever a realidade em termos matemáticos, ao invés de se manter no nível conceitual teocrático do período antecedente. Nesse aspecto, a Arte liga-se à Matemática para demonstrar sua autoridade como atividade intelectual. A leitura de textos teóricos e a análise da construção geométrica dos quadros da época permite observar uma nova relação tridimensional em um suporte plano. O aprendizado da técnica permite conhecer a estrutura básica do espaço e fazer associações proporcionais entre seus componentes. A perspectiva foi a “forma simbólica” do Renascimento, pois causou uma revolução na concepção e na prática na pintura, e que ainda hoje é praticada para transformar ideias em matéria |
metadata.dc.description.abstractalternative: | Through the study of Renaissance artists and their rationalizing ideals, it is possible to observe the early development of art theory. The perspective technique went from an observation of nature into a real visual code of spatial representation. Furthermore, it reinforces the humanist ideal by describing reality in mathematical terms, instead of maintaining the theocratic conceptual level of the previous period. In this aspect, Art binds to Mathematics to demonstrate its authority as an intellectual activity. The reading of theoretical texts and the analysis of the geometric construction of paintings of the time allows an observation of a new three-dimensional relation on a flat material. To learn the technique allows one to know the basic structure of space and to make proportional associations between its components. Perspective was the “symbolic form” of the Renaissance, since it caused a revolution in painting conception and realization, and it is still practiced today to transform ideas into matter |
Subject: | Arte renascentista Perspectiva |
Country: | Brasil |
Editor: | Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação da UNESP |
Rights: | Fechado |
Address: | http://www.educacaografica.inf.br/artigos/a-perspectiva-na-arte-do-renascimento |
Date Issue: | 2014 |
Appears in Collections: | FEC - Artigos e Outros Documentos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
EG_181169182.pdf | 1.03 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.