Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/343856
Type: DISSERTAÇÃO DIGITAL
Degree Level: Mestrado
Title: O buraco do coelho : caminhos matrioskados em busca da sinestesia vocal do ator
Title Alternative: The rabbit hole : matrioska paths in search of the vocal synesthesia of the actor
Author: Balieiro, Kevin Cesar de Mattos, 1991-
Advisor: Monge Aguilar, Gina Maria, 1977-
Abstract: Resumo: A presente pesquisa concentra-se na área de voz no teatro, propondo-se à investigação das possibilidades de desencadeamento da sinestesia, compreendida como um estado de profusão sensorial, imagética e subjetiva, a partir das palavras faladas pelo ator, sob a ótica desdobrada da matrioska, tradicional boneca russa cuja imagem é pensada enquanto metáfora impulsionadora de compreensões, análises e explorações práticas diferenciadas, descamadas e ramificadas do tema abordado. Desenvolveram-se reflexões e indagações sobre alguns dos diversos aspectos relacionados à voz, como sentidos e sonoridades de uma palavra, texto, corpo e espaço, em diálogo com autores e pesquisadores da área, como Valère Novarina (2003), Antonin Artaud (1999), Ludwik Flaszen (2007), Sérgio Basbaum (1999), culminando na elaboração de quatro proposições investigativas experimentadas em âmbito laboratorial durante o período de sete meses na cidade de Fortaleza, originando o processo criativo do espetáculo teatral Adiante, apresentado em Fortaleza e Campinas nos meses de outubro e novembro de 2019. Por meio dos diários de bordo redigidos pelos três participantes do processo e do espetáculo teatral montado e apresentado ao final da pesquisa, buscou-se a elaboração das possibilidades de concretização da sinestesia no ambiente da cena através da voz, quando atravessada pela noção da matrioska

Abstract: The current research is concentrated on the voice field in theatre, proposing to investigate the possibilities of triggering synesthesia, understood as a state of sensorial, imagetic and subjective profusion, from the spoken words by the actor, from the unfolded perspective of the matrioska, traditional russian doll whose image was elaborated as a propelling metaphor for differentiated, peeled and branched understandings and analysis of the theme. It was developed reflections and questions about some of the various aspects related to the voice, such as the senses and sounds of a word, the text, the body and the space, in dialogue with authors and researchers in the field, such as Valère Novarina (2003), Antonin Artaud (1999), Ludwik Flaszen (2007), Sérgio Basbaum (1999), among others, culminating in the elaboration of four investigative propositions experimented in the laboratory scope during the period of seven months in the city of Fortaleza, originating the creative process of the theatrical play Adiante, presented in Fortaleza and Campinas in the months of october and november of 2019. Through the logbooks written by the three participants in the process, and the theatrical play assembled and presented at the end of the research, it was sought the elaboration of the possibilities of concretizing synesthesia in the scene environment through the voice, when crossed by the notion of the matrioska
Subject: Voz
Palavras na arte
Sinestesia
Atores
Textos
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: BALIEIRO, Kevin Cesar de Mattos. O buraco do coelho: caminhos matrioskados em busca da sinestesia vocal do ator. 2020. 1 recurso online (303 p.) Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP.
Date Issue: 2020
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Balieiro_KevinCesarDeMattos_M.pdf35.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.