Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/343528
Type: DISSERTAÇÃO DIGITAL
Degree Level: Mestrado
Title: Fotografias, narrativas de vida, identidades : mediações para o aprendizado da leitura e produção de textos no 3º ano
Title Alternative: Photographes, life narratives, identities : mediations for writing and reading development in the third grade fundamental school students
Author: Silva, Elizabeth Aparecida da, 1978-
Advisor: Bortolato, Claudia Amoroso, 1962-
Abstract: Resumo: Este projeto de pesquisa em Educação tem por objetivo investigar as histórias de vida dos educandos e as relações que eles estabelecem com a cultura no contexto escolar, narrando e fotografando essas relações e suas histórias de vida. Ao conjunto de fotos estamos dando o nome de mônadas fotográficas, ou seja, um caminho através da fotografia narrativa. A motivação para o projeto veio do grupo de crianças do terceiro ano, que pouco liam, escreviam, sabiam e falavam de si e de seus familiares. Indivíduos quase invisíveis que acreditavam não ter nada a contar. A pesquisa teve uma abordagem qualitativa. Na medida em que formos fotografando, escrevendo e narrando as histórias dos alunos, fizemos também nossos adensamentos, ressaltando o que nos tocava. Para realizar este trabalho nos apoiamos nos referencias teóricos de Walter Benjamim, Cèlestin Freinet e Paulo Freire. E na adaptação de metodologia desenvolvida por Petrucci-Rosa e colaboradores, onde não trabalhamos com entrevistas gravadas, mas com narrativas fotográficas e escritas das crianças a partir de suas histórias e de seus familiares. Desta forma esse material nos parece rico e prenhe de significados. As fotografias tomadas enquanto elaboravam suas narrativas orais, ligadas a narrativas escritas que vieram a produzir nesse processo de aquisição de conhecimento da escrita e de quem são, trouxe aumento da autoestima, interesse e empatia. Apresentamos ao final um material sobre como foram pensadas as fotografias das crianças, para que a metodologia seja difundida

Abstract: This research project in Education aims to investigate how stories of thestudents' lives and the relationships they have established with a culture in theschool context, narrating and photographing these relationships and theirstories of life. We are giving the name of a photographic document to the group,or that is, a path through narrative photography, which helped us to know ahistory of the individuals that compose. The motivation for the project camefrom group of third year children, who read and wrote little and little they knewand talked about themselves and their families. Almost invisible individuals whothey believed they had nothing to tell. A survey took an approach qualitative, asit measures how to photograph, write and narrating as students' stories, alsomade our densifications, highlighting what touches us. To carry out this work werely on theoretical references by Walter Benjamim, Cèlestin Freinet and PauloFreire. And on adaptation of the methodology developed by Petrucci-Rosa andcollaborators, where we don't work with recorded interviews, but with narrativeschildren's photographs and writings from their stories and their relatives. In thisway, this material seems rich and significant. Like photographs taken whileelaborating their oral narratives, associated with written narratives that came toproduce in this process of acquisition of knowledge of writing and who they are,brought about an increase in self-esteem and interest. At the end, we presentmaterial on how they were thought of as photographs of the children, so that themethodology is disseminated
Subject: Benjamin, Walter, 1892-1940
Narrativas
Educação
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: SILVA, Elizabeth Aparecida da. Fotografias, narrativas de vida, identidades: mediações para o aprendizado da leitura e produção de textos no 3º ano. 2020. 1 recurso online ( 164 p.) Dissertação (mestrado profissional) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP.
Date Issue: 2020
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Silva_ElizabethAparecidaDa_M.pdf11.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.