Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/343497
Type: Artigo
Title: Uso de software de projeção estereográfica como recurso para a aprendizagem significativa em um curso de Engenharia de Petróleo e Gás
Title Alternative: Use of stereographic projection software as a resource for meaningful learning in an oil and Gas Engineering Course
Author: Simas, J. de L.
Miguel, G. F.
Abstract: A proposta desse trabalho foi aprimorar o ensino do conteúdo de projeção estereográfica aplicado na disciplina de Modelagem Geológica de Reservatórios; no curso de Engenharia de Petróleo e Gás; da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Devido à natureza tridimensional das estruturas geológicas; exige-se dos estudantes uma alta capacidade de visualização espacial para interpretação dos estratos rochosos. Neste contexto; a projeção estereográfica é uma técnica que permite a manipulação e interpretação destes dados em uma superfície bidimensional. Trabalhos recentes mostram que a combinação de técnicas manuais e computacionais ajudam a desenvolver habilidades de visualização tridimensional ao mesmo tempo que promove a aprendizagem significativa; já que a combinação de métodos tradicionais e tecnológicos podem criar um ambiente de aprendizagem motivador; investigativo e prazeroso
metadata.dc.description.abstractalternative: The purpose of this work was to improve the teaching of stereographic projection content applied in the discipline of Geological Modeling of Reservoirs; in the course of Oil and Gas Engineering; Federal University of Amazonas (UFAM). Due to the three-dimensional nature of geological structures; students are required to have a high spatial visualization ability to interpret the rock strata. In this context; stereographic projection is a technique that allows the manipulation and interpretation of this data on a two-dimensional surface. Recent work shows that the combination of manual and computational techniques helps to develop three-dimensional visualization skills while promoting meaningful learning; as the combination of traditional and technological methods can create a motivating; investigative and enjoyable learning environment
Subject: Geologia estrutural
Country: Brasil
Editor: UNICAMP/IG
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.20396/td.v15i0.8657549
Address: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8657549
Date Issue: 2019
Appears in Collections:IG - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8657549.pdf478.3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.