Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/343481
Type: | Artigo |
Title: | O tempo geológico em livros didáticos de geografia : uma avaliação |
Title Alternative: | Geological time in Geography textbooks : an assessment |
Author: | Costa, D. M. da Souza, E. R. de |
Abstract: | O Tempo Profundo ou História Geológica da Terra é marcado ou dividido em éons e eras; além de períodos e épocas; cada qual com acontecimentos fundamentais e importantes que propiciaram a evolução estrutural do planeta e o desenvolvimento das diversas formas de vida. A dinâmica pode ser algo vislumbrante para jovens estudantes do ensino básico; pois são assuntos que despertam o interesse comum em entender a origem e história do planeta; dentro de uma perspectiva científica. Uma das principais formas que a maioria dos alunos possui para aprender a temática é por meio do livro didático de geografia; disciplina que abrange diversos assuntos das geociências no âmbito escolar. Nesse trabalho; discutiremos que recursos alguns autores de livros didáticos de geografia têm se utilizado para representar ou explicar a história geológica da Terra; assunto fundamental para a compreensão do desenvolvimento do planeta e de nosso papel como espécie |
metadata.dc.description.abstractalternative: | Deep time; or the geological history of the Earth; is marked or divided into eons and ages; plus periods and epochs; each with fundamental and important events that led to the structural evolution of the planet and the development of various forms of life. This dynamic may be enchanting to young students of basic education; since they are subjects that stir the common interest in understanding the origin and history of the planet; from a scientific perspective. One of the main ways that the majority of the students learn this subject is through geography textbooks; involving a discipline that covers diverse subjects of Geosciences in the school curriculum. In this paper; we discuss different resources that authors of geography textbook have used to represent or explain the geological history of the Earth; a fundamental subject for understanding the development of the planet and our role as a species |
Subject: | Geociências |
Country: | Brasil |
Editor: | UNICAMP/IG |
Rights: | Aberto |
Identifier DOI: | 10.20396/td.v15i0.8657611 |
Address: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8657611 |
Date Issue: | 2019 |
Appears in Collections: | IG - Artigos e Outros Documentos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
8657611.pdf | 12.61 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.