Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/343478
Type: DISSERTAÇÃO DIGITAL
Degree Level: Mestrado
Title: Interações da criança surda no contexto escolar : panorama de diferentes perspectivas na educação
Title Alternative: Deaf children interactions in the school context : a panorama of different perspectives in education
Author: Moriconi, Lucimara Valdambrini, 1989-
Advisor: Nascimento, Lilian Cristine Ribeiro, 1966-
Abstract: Resumo: O objetivo desta pesquisa é descrever e analisar as interações dos alunos surdos com outros sujeitos no contexto de escolas públicas paulistas com distintas formas de implementação da lei que geram diferentes modelos de educação, dando visibilidade a esses ambientes, verificando as condições de interação e de desenvolvimento das crianças nesses espaços e como essas interações influenciam o aprendizado das crianças. Foram escolhidas cinco escolas com diferentes modelos de educação para surdos do estado de São Paulo, sendo quatro delas municipais e uma estadual: 1. escola bilíngue exclusiva para alunos surdos; 2. escola regular inclusiva com salas bilíngues (para surdos) e salas comuns (para ouvintes); 3. escola regular inclusiva com docência compartilhada, onde em cada sala há professor para ouvintes e professor bilíngue para surdos; 4. escola regular inclusiva sem intérprete em sala comum e com sala de recursos para o Atendimento Educacional Especializado; 5. escola regular inclusiva com intérprete. Dessas escolas, foram selecionados seis alunos com surdez profunda e congênita ou adquirida antes dos dois anos de idade, filhos de pais ouvintes e entre oito e 11 anos. A partir desses seis alunos, foram realizados estudos de casos múltiplos holísticos, com observação participante em sala de aula e análise qualitativa das interações. Como instrumento de pesquisa foram utilizadas tabelas com dados numéricos, que posteriormente geraram gráficos sobre a quantidade de interações dos alunos. Também foi utilizado um diário retrospectivo para ilustrar, descrever e analisar algumas dessas interações. Os dados foram analisados à luz da teoria histórico-cultural de Vigotski. Os resultados mostraram que os modelos que mais favorecem o desenvolvimento dos alunos surdos foram aqueles em que a língua de sinais contemplou todos os momentos da vida escolar, ou seja, nas escolas em que há professores e outros alunos fluentes em língua de sinais

Abstract: The purpose of this research is to describe and analyze the interactions between deaf students and other individuals into the public schools context in São Paulo, with different ways of implementing the law, that generates different models of education, giving visibility to these environments, verifying the conditions of interaction and development of children in these spaces and how these interactions influence in children's learning. Five schools were chosen with different models of education for the deaf in the state of São Paulo, four of which are municipal and one is a state institution: 1. bilingual school, where only deaf students attend; 2. inclusive regular school with bilingual classrooms (for deaf) and standard classrooms (for listeners); 3. inclusive regular school with shared teaching, where in each classroom there is a teacher for listeners and a bilingual teacher for the deaf ones; 4. inclusive regular school with interpreter; 5. inclusive regular school with no interpreter in standard classrooms and with a resource classroom for Specialized Educational Care. We selected six students from these schools with profound and congenital or acquired deafness before the age of two years. All children have hearing parents and, at the time of this research, were between eight and 11 years old. With these six students, holistic multiple case studies were conducted, with the observation of the participant in the classroom and qualitative analysis of the interactions. As a research instrument, we used tables with numerical data, which later generated graphs to record the number of student interactions. We also used the retrospective diary to illustrate, describe and analyze some of these interactions. The data was analyzed in the light of Vigotski's historical-cultural theory. The results showed that the models that most favor the development of deaf students, were those in which sign language occurred at all times of school life, in other words, in schools where there are fluent teachers and other students in sign language
Subject: Surdos - Educação
Interação
Linguagem de sinais
Educação bilingue
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: MORICONI, Lucimara Valdambrini. Interações da criança surda no contexto escolar: panorama de diferentes perspectivas na educação. 2020. 1 recurso online (159 p.) Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/343478. Acesso em: 19 Jun. 2020.
Date Issue: 2020
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Moriconi_LucimaraValdambrini_M.pdf1.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.