Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/343473
Type: | Artigo |
Title: | Taxonomia de Bloom como instrumento no ensino-aprendizagem de projeção estereográfica em geologia |
Title Alternative: | Bloom taxonomy as an instrument for teaching-learning of stereographic projection on geology |
Author: | Miguel, G. F. Carneiro, C. D. R. |
Abstract: | Estudantes de Geologia enfrentam dificuldades para desenvolver a capacidade de dar significado e caracterizar o arranjo geométrico de estruturas rochosas. Quando é preciso interpretar movimentos e deslocamentos; a barreira se expande ainda mais. A natureza tridimensional das estruturas estimula o desenvolvimento do raciocínio visual pelos geólogos; juntamente com a integração/associação de diversos tipos de dados. Docentes de Geologia Estrutural são desafiados a criar atividades práticas que facilitem e tornem o aprendizado mais atraente; utilizando a projeção estereográfica. Este trabalho aplica a taxonomia de Bloom como ferramenta de ensino-aprendizagem; sob a perspectiva de que as categorias podem facilitar o alcance dos objetivos das disciplinas; além de clarificar as atividades práticas e contribuir para planejar conteúdos; tarefas e avaliação. Para fazer frente às dificuldades dos estudantes; os autores elaboraram e propuseram categorias nos três domínios da taxonomia de Bloom para ensino de Geologia Estrutural; focalizando especificamente o conteúdo de projeção estereográfica |
metadata.dc.description.abstractalternative: | Developing the ability to give meaning and to characterize the geometric arrangement of rock structures is difficult for Geology students. When it is necessary to interpret movements and displacements; the barrier becomes even greater. The three-dimensional nature of geological structures stimulates the predominance of visual reasoning among geologists; along with the integration/association of various types of data. A challenge for Structural Geology teachers to create practical activities that facilitate and make learning more attractive was met by using stereographic projection. This work applies the Bloom taxonomy as a teaching-learning tool; from the perspective that the categories can facilitate the achievement of discipline objectives and clarify the practical activities; as well as contribute towards planning of contents; tasks and evaluation. Seeking to cope with students' difficulties; the authors developed and proposed categories in the three domains of Bloom's taxonomy for teaching of Structural Geology; focusing specifically on the content of stereographic projection |
Subject: | Geologia estrutural |
Country: | Brasil |
Editor: | UNICAMP/IG |
Rights: | Aberto |
Identifier DOI: | 10.20396/td.v15i0.8657522 |
Address: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8657522 |
Date Issue: | 2019 |
Appears in Collections: | IG - Artigos e Outros Documentos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
8657522.pdf | 483.83 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.