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Type: Artigo
Title: Taxonomia de Bloom como instrumento no ensino-aprendizagem de projeção estereográfica em geologia
Title Alternative: Bloom taxonomy as an instrument for teaching-learning of stereographic projection on geology
Author: Miguel, G. F.
Carneiro, C. D. R.
Abstract: Estudantes de Geologia enfrentam dificuldades para desenvolver a capacidade de dar significado e caracterizar o arranjo geométrico de estruturas rochosas. Quando é preciso interpretar movimentos e deslocamentos; a barreira se expande ainda mais. A natureza tridimensional das estruturas estimula o desenvolvimento do raciocínio visual pelos geólogos; juntamente com a integração/associação de diversos tipos de dados. Docentes de Geologia Estrutural são desafiados a criar atividades práticas que facilitem e tornem o aprendizado mais atraente; utilizando a projeção estereográfica. Este trabalho aplica a taxonomia de Bloom como ferramenta de ensino-aprendizagem; sob a perspectiva de que as categorias podem facilitar o alcance dos objetivos das disciplinas; além de clarificar as atividades práticas e contribuir para planejar conteúdos; tarefas e avaliação. Para fazer frente às dificuldades dos estudantes; os autores elaboraram e propuseram categorias nos três domínios da taxonomia de Bloom para ensino de Geologia Estrutural; focalizando especificamente o conteúdo de projeção estereográfica
metadata.dc.description.abstractalternative: Developing the ability to give meaning and to characterize the geometric arrangement of rock structures is difficult for Geology students. When it is necessary to interpret movements and displacements; the barrier becomes even greater. The three-dimensional nature of geological structures stimulates the predominance of visual reasoning among geologists; along with the integration/association of various types of data. A challenge for Structural Geology teachers to create practical activities that facilitate and make learning more attractive was met by using stereographic projection. This work applies the Bloom taxonomy as a teaching-learning tool; from the perspective that the categories can facilitate the achievement of discipline objectives and clarify the practical activities; as well as contribute towards planning of contents; tasks and evaluation. Seeking to cope with students' difficulties; the authors developed and proposed categories in the three domains of Bloom's taxonomy for teaching of Structural Geology; focusing specifically on the content of stereographic projection
Subject: Geologia estrutural
Country: Brasil
Editor: UNICAMP/IG
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.20396/td.v15i0.8657522
Address: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8657522
Date Issue: 2019
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