Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/343280
Type: Artigo
Title: Classe social e conflito na implementação de prescrições curriculares para o ensino de arte
Title Alternative: Social class and conflicts in the implementation of curricular prescriptions for the teaching of art
Author: Ernica, Mauricio
Tortorelli, Nicolli Maronese
Abstract: Interessado no debate sobre educação e desigualdades, o artigo tem por objetivo discutir o processo de afirmação de uma dada cultura e de determinados modos de sua transmissão, como aqueles que o Estado, por seu poder, determina que o sistema de ensino deverá assumir. Assim, pesquisamos quatro mediações, analisadas como relações conflituosas, pelas quais as prescrições curriculares oficiais procuram se impor e legitimar no cotidiano de escolas públicas, organizando o trabalho do professor. As conclusões estão orientadas por uma ideia central: tais prescrições procuram universalizar a cultura e as disposições estéticas das elites letradas, sem discutir suas condições sociais de produção, reprodução e difusão
metadata.dc.description.abstractalternative: This paper focuses on education inequalities, discussing the process of assertion of a given culture and of certain ways of transmitting it, such as those determined by the State to be applied by the school system. By analyzing how these advantages are taught within public schools, and how this should help to organize and legitimize the teachers’ work, four conflicting relations were identified. This paper concludes that such conflicts exist because the curricular prescriptions aims at generalizing the dispositions and the relationship with the arts that is very specific to a certain social group, the educated elites, without discussing the social conditions of their production, reproduction and diffusion
Subject: Educação
Igualdade
Currículos
Ensino fundamental
Country: Brasil
Editor: UNICAMP/FE
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.1590/1980-6248-2017-0152
Address: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8658082
Date Issue: 2020
Appears in Collections:FE - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8658082.pdf815.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.