Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/343278
Type: | Artigo |
Title: | A geologia que não se ensina nos livros didáticos de ciências do 6º ano nas escolas municipais de Maceió, AL, Brasil |
Title Alternative: | Geology not taught in 6th grade science textbooks in municipal schools in Maceió, AL, Brazil |
Author: | Silva, Josilaine Santina da Machado, Fábio Braz Teixeira, Danilo Missias Zafalon, Marcelo Martin |
Abstract: | Neste trabalho são discutidas a qualidade e a importância dos livros didáticos de Ciências em uso nas turmas de 6º ano do ensino fundamental II nas escolas municipais de Maceió-AL com vigência de 2017 até 2019. Busca-se também destacar a relevância do ensino de Geologia na educação básica diante da formação dos alunos. No procedimento de pesquisa foi adotado o método de análise do conteúdo (AC) que consiste em etapas e categorias definidas. A análise foi aplicada por meio de uma categoria: representações visuais (mapas; fotografias e ilustrações/representações esquemáticas). Trabalhou-se com o tema Geologia; a partir dos seguintes conteúdos: O Tempo Geológico; A Estrutura do Interior da Terra; Às Teorias Relacionadas as Placas Tectônicas; Minerais e Rochas; Fenômenos Naturais de Origem Geológica e Solos. Entre os principais resultados obtidos; identificaram-se os problemas relacionados as representações visuais; envolvendo a qualidade gráfica e ausência dos principais elementos que auxiliem na leitura e interpretação das representações. |
metadata.dc.description.abstractalternative: | This paper discusses the quality and importance of the science textbooks utilized in 6 th grade elementary school classes in municipal schools of Maceió-AL; from 2017 to 2019. It also seeks to highlight the relevance of teaching geology in basic education; for the education of students. The research procedure adopted the content analysis method (CA); which consists of well-defined steps and categories. The analysis was applied through visual representations (maps; photographs and illustrations/schematic representations). We worked with the theme Geology; based on the following contents: Geological Time; Structure of the Interior of the Earth; Theories Related to Plate Tectonics; Minerals and Rocks; Natural Phenomena of Geological Origin; and Soils. Among the main results obtained were problems related to visual representations; involving graphic quality and absence of the main elements that help in reading and interpretation of representations. |
Subject: | Genealogia Livros didáticos |
Country: | Brasil |
Editor: | UNICAMP/IG |
Rights: | Aberto |
Identifier DOI: | 10.20396/td.v15i0.8657614 |
Address: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8657614 |
Date Issue: | 2019 |
Appears in Collections: | IG - Artigos e Outros Documentos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
8657614.pdf | 2.77 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.