Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/343247
Type: | Artigo |
Title: | O brincar nos discursos de estudantes de Pedagogia : certezas em suspenso |
Title Alternative: | Playing in Pedagogy students’ discourses : suspended certainty |
Author: | Marques, Circe Mara Fernandes, Susana Beatriz Silva, Ezequiel Theodoro da |
Abstract: | Este artigo analisa um conjunto de discursos sobre o brincar, produzidos por estudantes de Pedagogia de uma universidade no Sul do Brasil. Considerando que as Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Infantil (2009) estabelecem o brincar como um dos eixos do currículo para esta etapa da Educação Básica, a seguinte questão foi proposta às alunas: brincar para quê? As análises, inspiradas nas perspectivas da Filosofia e da Sociologia da Infância, constataram a recorrência das seguintes ideias: as crianças hoje não brincam mais; as crianças já nascem brincando; o brincar possibilita conhecer melhor as crianças; criança que não brinca não aprende; não pode brincar por brincar; brincar é o melhor remédio. Esta investigação recomenda a necessidade de problematizar tais concepções, colocando no horizonte a produção de outros posicionamentos sobre o brincar, a partir, talvez, daquilo que as próprias crianças tenham a dizer sobre o assunto |
metadata.dc.description.abstractalternative: | This article analyses a series of speeches about playing, produced by Pedagogy students at a university in southern Brazil. Whereas the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education (2009) sets playing as one of the axes of the curriculum for this stage of basic education, the question proposed to students was: what does a child play for? The analysis, inspired by the perspectives of Philosophy and Sociology of Childhood, found the recurrence of the following ideas: children today do not play anymore; children are born already playing; playing allows knowing children better; a child who does not play does not learn; you cannot play for the sake of it; playing is the best medicine. This research recommends the need to discuss these views, opening perspective for the production from other positions about playing, from perhaps what children themselves should say about it |
Subject: | Educação infantil Educação |
Country: | Brasil |
Editor: | UNICAMP/FE |
Rights: | Aberto |
Identifier DOI: | 10.1590/1980-6248-2016-0136 |
Address: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656536 |
Date Issue: | 2019 |
Appears in Collections: | FE - Artigos e Outros Documentos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
8656536.pdf | 863.13 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.