Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/343241
Type: Artigo
Title: Avaliação e acreditação da educação superior na América Latina e Caribe
Title Alternative: Higher education evaluation and accreditation in Latin America and the Caribbean
Author: Carvalho, Alexey
Malavasi, Maria Márcia Sigrist
Abstract: No contexto da América Latina e Caribe, há uma diversidade de Instituições de Educação Superior (IES) e de sistemas de avaliação e acreditação. Este artigo analisa alguns desses sistemas, buscando entender como se configuram, seus instrumentos de avaliação institucional e de cursos, seus estágios de maturidade, suas relações com as políticas públicas de seus respectivos países, bem como, aspectos relativos à valorização da autoavaliação e do contexto institucional. O estudo se compõe de uma pesquisa bibliográfica e documental, tendo como base os documentos, legislações e informações oficiais dos organismos de avaliação e acreditação de cada país, além de uma pesquisa de campo, com professores e pesquisadores em atividade nessas localidades, no intuito de captar as percepções acerca desses sistemas em cada realidade. A pesquisa contou com respondentes de oito países: Brasil, Chile, Colômbia, Equador, México, Peru, Uruguai e Venezuela. Foi possível observar que apesar de haver uma grande diversidade e formatos de sistemas de avaliação e acreditação, há processos muito semelhantes em alguns deles, assim como ficou evidente um anseio dos respondentes no sentido de que os sistemas avancem para que haja uma contribuição efetiva na melhoria da qualidade. Os resultados da análise dos documentos e das percepções colhidas na pesquisa de campo, demonstraram que é preciso que os sistemas de avaliação e acreditação superem os aspectos burocráticos, de verificação de conformidade e busquem avaliações formativas, que valorizem a autoavaliação e a pertinência das IES e cursos, de forma a alimentar uma cultura de qualidade e melhoria contínua
metadata.dc.description.abstractalternative: In the Latin American and Caribbean context, there are a variety of Higher Education Institutions (HEIs) and assessment and accreditation systems. This paper analyzes some of these systems, seeking to understand how they are configured, their institutional and course evaluation instruments, their stage of maturity, their relationship with the public policies of their country, as well as aspects related to the valuation of self-assessment and the institutional context. The study consists of a bibliographic and documentary research, based on the documents, laws and official information of the evaluation and accreditation bodies of each country, as well as a field research, with professors and researchers in activity in these locations, in order to capture the perceptions about these systems in each reality. The survey had respondents from eight countries: Brazil, Chile, Colombia, Ecuador, Mexico, Peru, Uruguay and Venezuela. It was observed that although there is a great diversity and formats of assessment and accreditation systems, there are very similar processes in some of them, as well as a desire of the respondents to see advance in the systems so that there is an effective contribution to the quality improvement. The results of the analysis of the documents and the perceptions gathered in the field research showed that the evaluation and accreditation systems need to overcome the bureaucratic aspects, compliance verification andto seek formative evaluations that value the self-evaluation and the pertinence of the HEIs and courses, to nurture a quality culture and continuous improvement
Subject: Ensino superior
Avaliação
Políticas públicas
Country: Brasil
Editor: UNICAMP/FE
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.20396/riesup.v6i0.8657782
Address: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8657782
Date Issue: 2020
Appears in Collections:FE - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8657782.pdf1.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.