Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/342915
Type: Artigo
Title: Residência multiprofissional em saúde mental: suporte teórico para o percurso formativo
Title Alternative: Multiprofessional residency in mental health: a theoretical framework for professional education
Author: Onocko-Campos, R.
Emerich, B.F.
Ricci, E.C.
Abstract: Os Programas de Residência Multiprofissional em Saúde Mental são modalidades de formação que investem na qualificação de profissionais para a atuação no campo da Saúde Pública brasileira, sobretudo em equipamentos de saúde mental, por meio de práticas supervisionadas e de ofertas teóricas. Em que pese a expansão de ofertas de vagas em anos recentes, ainda são escassas as produções que abordam o arcabouço teórico e pedagógico que embasa essa modalidade formativa. Este artigo tem por objetivo apresentar e discutir o suporte teórico e metodológico que sustenta o Programa de Residência Multiprofissional em Saúde Mental da Universidade de Campinas (Unicamp), a saber: Itinerários de Formação, Supervisão, Seminários Clínicos, Fórum R1-R2, Controle Social e Articulação Ensino-Serviço. Apostamos na formação mediada por diferentes estratégias, condizentes com os pressupostos clínicos, éticos e políticos que orientam as práticas profissionais na rede pública de Saúde Mental.
metadata.dc.description.abstractalternative: Multiprofessional residency programs in mental health are modalities of education that invest in the training of professionals to work in the field of Brazilian public healthcare. Above all, this includes insertion in mental health facilities, through supervised practices and theoretical classes. Considering the expansion of openings in this modality of training in recent years, there is still a shortage of literature that addresses the theoretical and pedagogical framework that supports this training format. The objective of the present article was to present and discuss the theoretical and methodological framework behind the multiprofessional residency program in mental health of the University of Campinas (UNICAMP), namely: Educational Itineraries, Supervision, Clinical Seminars, Forum R1-R2, Social Control, and the Teaching-Service connection. The results show that professional training is mediated by different strategies, in accordance with the clinical, ethical and political assumptions that guide the professional practices in the public mental health network.
Subject: Saúde mental
Country: Brasil
Editor: UNESP/Faculdade de Medicina
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.1590/Interface.170813
Address: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832019000100504
Date Issue: 2019
Appears in Collections:FCM - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1414-32832019000100504.pdf411.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.