Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/342848
Type: Artigo
Title: Educação linguística na liquidez da sociedade do cansaço: o potencial decolonial da perspectiva translíngue
Title Alternative: Language education in the fl uidity of the burnout society: The decolonial potential of the translingual approach
Author: Rocha, Cláudia Hilsdorf
Abstract: Este artigo explora possibilidades de articulação entre os fundamentos da orientação translíngue e o pensamento decolonial. São inicialmente discutidas as principais características da sociedade contemporânea, sob a ótica de sua condição líquida e pós-disciplinar, bem como suas implicações para as relações humanas e para a educação linguística na contemporaneidade. Entre outras, as noções de translingualismo restritivo e expansivo são mobilizadas para embasar reflexões sobre o caráter político-ideológico das práticas translíngues e argumentar que, em sua vertente transformativa, a translinguagem pode assumir tonalidade pós-humana e pós-colonial e evidenciar-se como um potente recurso para a promoção de práticas (educativas) mais democratizadoras
metadata.dc.description.abstractalternative: This paper explores possibilities of articulation between translanguaging and decolonial thinking. At first, the main characteristics of the contemporary society are discussed from the perspective of its fl uidity and post-disciplinary condition. Possible implications of such features to human relations and to language education nowadays are also debated. Among others, the notions of restrictive and expansive translingualism are brought to light in order to foster refl ections on the political-ideological nature of translingual practices and to argue that, in its transformative framework, translinguaging can assume a posthuman and postcolonial nature and become a powerful resource aimed at more democratizing (educational) practices today
Subject: Linguística
Country: Brasil
Editor: Pontificia Universidade Catolica de São Paulo/Faculdade de Fonoaudiologia
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.1590/1678-460X2019350403
Address: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502019000400402
Date Issue: 2019
Appears in Collections:IEL - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2-s2.0-85077903774.pdf635.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.