Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/342786
Type: Artigo
Title: Educação integral, escola de tempo integral: um diálogo sobre os tempos
Title Alternative: Full-time education, full-time school: a dialogue on the times
Author: Roveroni, M.
Momma, A.M.
Guimarães, B.C.
Abstract: O presente texto propõe-se a trazer indagações sobre a escola de tempo integral e a educação integral no contexto atual. Essa reflexão implica a leitura do contexto e do cenário social e político, nos quais as concepções de educação e sociedade são forjadas atreladas aos ditames da economia global. Em termos sociológicos, a educação integral faz um chamamento contrário à visão fragmentada do ser, da vida, do tempo, mas, por outro lado, em termos políticos, não altera drasticamente a realidade, mantendo o conjunto de contradições socioeconômicas, de classe, acirrando a exclusão em escala global.
metadata.dc.description.abstractalternative: The present text proposes to bring inquiries about the “full-time school” and “full-time education” in the current context. This reflection implies the reading of the context and social and political scenario in which the conceptions of education and society are forged tied to the dictates of global economy. In sociological terms, full-time education makes a contrary call to the fragmented vision of being, of life, of time… But on the other hand, in political terms, it does not drastically alter reality, maintaining the set of socioeconomic and class contradictions, exacerbating exclusion on a global scale.
Subject: Educação integral
Country: Brasil
Editor: Centro de Estudos de Educação e Sociedade
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.1590/cc0101-32622019219069
Address: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622019000200223
Date Issue: 2019
Appears in Collections:FE - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-32622019000200223.pdf198.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.