Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/342717
Type: Artigo
Title: Desafios éticos e metodológicos em pesquisas sobre letramento do professor: provocações em busca de novos caminhos
Title Alternative: Ethical and methodological challenges in the research on teachers' literacy - Opening new paths
Author: De Grande, P. B.
Valsechi, M. C.
Vianna, C. A. D.
Abstract: Nosso objetivo é realizar um ensaio para discutir sobre os desafios éticos e metodológicos em pesquisas realizadas na área dos Estudos de Letramento, no campo da Linguística Aplicada, com base no desenho de pesquisas realizadas no Grupo Letramento do Professor. Preocupado com a perspectiva ética no fazer investigativo, o campo dos Estudos de Letramento, em mais de duas décadas, tem se orientado a compreender e atuar em cenários nos quais a escrita (re)instaura tensões e conflitos que historicamente marginalizaram um grande contingente das populações latino-americanas. Na discussão dos aspectos éticos das pesquisas sobre letramento e formação do professor, destacamos a importância da visibilização das relações de poder em cenários desiguais de modo a contribuir para o fortalecimento de grupos sociais minoritarizados ou subalternizados, como professores em formação e, com isso, repensar o papel do pesquisador ao escolher investigar tais grupos
metadata.dc.description.abstractalternative: We aim in this essay to discuss the ethical and methodological challenges in research works in the domain of literacy studies, within the field of applied linguistics. To do this, we will rely upon research design carried out in the group Letramento do Professor (Teachers' literacy). Focused in the ethical approach of research work, the field of Literacy studies has been oriented for over two decades towards understanding and acting in settings in which writing (re) establish the strains and conflicts that have, for a long time, historically marginalized large segments of Latin American populations. In the discussion on ethical aspects of research on literacy and teacher training, we highlight the importance of drawing attention to power relations in unequal settings in order to foster confidence among minority or subalternized social groups, such as preservice teachers, thus rethinking the role of researcher as he or she chooses to study such groups
Subject: Ética da pesquisa
Country: Colombia
Editor: Universidad de Antioquia/Escuela de Idiomas
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.17533/udea.ikala.v24n02a08
Address: https://revistas.udea.edu.co/index.php/ikala/article/view/334819
Date Issue: 2019
Appears in Collections:IEL - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2-s2.0-85065993871.pdf294.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.