Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/342083
Type: Artigo
Title: Como as entrevistas com engenheiros eletrônicos da petrobras nos ajudam a pensar matemática nos cursos de serviço
Title Alternative: How interviews with petrobras electronic engineers help us to think about mathematics in service courses
Author: Julio, Rejane Siqueira
Monteiro, Alexandrina
Abstract: Neste artigo, propomos duas discussões sobre a Matemática em cursos de serviço, uma relacionada a práticas problematizadoras, que amplia a perspectiva da resolução de problemas no aspecto de não somente resolver problemas dados, como também de inventar novos problemas ou novas formas de vida que requerem novas técnicas, e outra sobre a atuação docente focada em formas de ação, e não apenas em conteúdos. Isso é feito por meio de recortes de entrevistas realizadas com engenheiros eletrônicos atuantes em diferentes áreas de negócio da Petrobras. Por meio delas são exibidos diferentes modos de ver a Matemática no mundo profissional e as relações que são estabelecidas entre a Matemática no trabalho e na formação universitária
metadata.dc.description.abstractalternative: In this paper, we propose two discussions about mathematics in service courses, one related to problematizing practices that enlarge the perspective of problem-solving not only about solving given problems, but also of inventing new techniques and new forms of life, and another about the teaching activity focused on forms of action and not only on content. We did all discussions through excerpt of interviews made with electronic engineers working in different Petrobras' business areas. Through them, we exhibited different ways of viewing mathematics in the professional world and the relationships between mathematics at work and in university education
Subject: Prática docente
Educação matemática
Country: Brasil
Editor: UNESP/Instituto de Geociencias e Ciencias Exatas
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.1590/1980-4415v33n64a19
Address: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2019000200832
Date Issue: 2019
Appears in Collections:FE - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2-s2.0-85072806409.pdf720.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.