Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/34127
Type: Artigo de periódico
Title: Os conteúdos de biologia celular no Exame Nacional do Ensino Médio - ENEM
Title Alternative: The cell biology content in the Exame Nacional do Ensino Médio - ENEM
Author: Santos, Julio Sergio dos
Cortelazzo, Ângelo Luiz
Abstract: The Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) has become extremely important to evaluate high school graduates. This is because it is used to select students for college and it evaluates their skills and competencies acquired in high school. We analyzed the formulation of questions, as well as the skills assessed in this exam. We observed that, out of the sample of 900 questions of several subjects, 35 included cell biology content. Some questions were associated with other high school subjects or could require a stronger content specific memorization. However, most questions emphasized problem solving associated with biological phenomena. This type of emphasis on problem solving questions is not recurrent in most high schools, as students are usually encouraged to memorize extensive content.
O Exame Nacional do Ensino Médio vem se tornando um exame de extrema importância para avaliar os egressos do ensino médio. Isso porque ele seleciona estudantes para o ensino superior e contempla, em sua fundamentação a elaboração de competências e habilidades relacionadas a esse nível de ensino. O nosso estudo analisou a forma das questões exigidas pelo ENEM, bem como as habilidades avaliadas neste exame. De um total de 900 questões de diversas disciplinas, observamos 35 que continham algum conteúdo de biologia celular. Algumas dessas perguntas estavam associadas a diferentes disciplinas do ensino médio ou podiam exigir uma forte memorização de conteúdos específicos. Também foram encontradas questões que enfatizavam a resolução de problemas contextualizados, relacionados a fenômenos biológicos, mitigando, desse modo, o enfoque conteudista ou de conteúdo primado na aprendizagem no ensino médio.
Subject: Biologia celular
Avaliação
Aprendizagem
Habilidades
Cell biology
Evaluate
Learning
Skills
Editor: Universidade de Sorocaba
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1414-40772013000300005
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772013000300005
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772013000300005
Date Issue: 1-Nov-2013
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1414-40772013000300005.pdf1.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.