Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/340790
Type: Artigo
Title: Educação infantil e gestão democrática: desafios do cotidiano para a garantia dos direitos das crianças
Title Alternative: Child education and democratic management: daily challenges for the guarantee of children's rights
Author: Guedes Monção, Maria Aparecida
Abstract: O texto tem como objetivo problematizar a gestão democrática na educação infantil a partir de análise de algumas situações observadas no cotidiano de uma creche paulistana, que retratam o dia a dia das crianças e a relação estabelecida entre adultos e crianças. Parte do pressuposto de que a finalidade da gestão educacional na primeira infância é a garantia dos direitos fundamentais das crianças por meio da constituição de um contexto educacional norteado por práticas democráticas. Para tanto, pautamo-nos nos resultados de uma pesquisa de doutorado, cujo estudo empírico foi realizado em um Centro de Educação Infantil (CEI) da rede municipal de São Paulo, por meio de entrevistas semiestruturada, observação participante e análise documental. Neste texto, utiliza-se apenas registros do diário de campo relativos as observações da jornada das crianças na instituição. As principais conclusões acenam para a necessidade de considerar o cotidiano como instrumento potente para reflexão e implementação de práticas democráticas nas instituições de educação infantil.
metadata.dc.description.abstractalternative: The text aims to problematize the democratic management of children's education based on the analysis of some situations observed in the daily life of a day care center in Sao Paulo, which portrays the daily life of children and the relationship established between adults and children. It is based on the assumption that the purpose of early childhood education management is to guarantee the fundamental rights of children through the constitution of an educational context guided by democratic practices. To do so, we are based on the results of a doctoral research, whose empirical study was carried out at a center for early childhood education (CEI) of the municipal network of Sao Paulo, through semi-structured interviews, participant observation and documentary analysis. In the text, only records of the field diary relative to observations of the children's journey in the institution are used. The main conclusions point to the need to consider daily life as a powerful tool for reflection and implementation of democratic practices in early childhood education institutions.
Subject: Direitos das crianças
Country: Brasil
Editor: Instituto Educacional Piracicabano da Igreja Metodista
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.15600/2238-121X/comunicacoes.v26n3p167-189
Address: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/4293
Date Issue: 2019
Appears in Collections:FE - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000501906900011.pdf398.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.