Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/340592
Type: Artigo
Title: Cinema educativo em cena: Raymond Williams, análise fílmica e produção de um saber
Title Alternative: Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledge
Author: Paixao, Alexandro Henrique
Trevisan, Anderson Ricardo
Abstract: Neste artigo discutiremos o papel do cinema como ferramenta educativa na perspectiva do autor galês Raymond Williams (1921-1988). Mais conhecido por ser um dos precursores dos chamados Estudos Culturais e pelos estudos envolvendo literatura ou teatro, Williams teve também uma significativa produção intelectual relacionada ao cinema e à educação, tanto em termos práticos, com seus tutorais sobre cinema na educação de adultos ou em projetos propriamente cinematográficos (nesse caso, junto ao diretor inglês Michael Orrom), quanto em termos teóricos, onde defende a necessidade da construção de um novo criticismo fílmico. Aqui serão abordados ambos os aspectos, finalizando com a análise que o autor faz de Morangos silvestres (Ingmar Bergman, 1957) na qual apresenta um exemplo desse criticismo. Dentro disso, pretende-se apontar a relevância de Williams na discussão sobre as relações entre cinema e educação, algo pouco investigado sobre esse importante intérprete de cultura e sociedade
metadata.dc.description.abstractalternative: In this paper we will discuss the role of cinema as an educational tool in the perspective of Welsh author Raymond Williams (1921-1988). Best known for being one of the forerunners of so-called Cultural Studies and for studies involving literature or theater, Williams also had significant intellectual output related to film and education, both in practical terms, with his film tutorials in adult education or in projects (in this case, together with the English director Michael Orrom), and in theoretical terms, where it defends the necessity of the construction of a new film criticism. Both aspects will be addressed here, ending with the author's analysis of Wild strawberries (Ingmar Bergman, 1957) in which he presents an example of this criticism. It is intended to point out the relevance of Williams in the discussion of the relations between cinema and education, a barely investigated theme about this important interpreter of culture and society
Subject: Educação de adultos
Country: Brasil
Editor: UNICAMP/FE
Rights: Fechado
Identifier DOI: 10.20396/etd.v21i3.8652292
Address: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652292
Date Issue: 2019
Appears in Collections:FE - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000498676500012.pdf978.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.