Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/340533
Type: | Artigo |
Title: | Literacy and deaf education |
Title Alternative: | Letramento e educação de surdos |
Author: | Nogueira, Aryane S. |
Abstract: | This paper addresses literacy from the perspective of deaf education studies', analyzing how this concept has reframed understandings about educational practices for deaf students, more specifically, the teaching of reading and writing in Portuguese. Based on three publications, two in the early 2000s related to scientific events in the field and a more recent one from 2018, we intend to show that a dialog was initially constructed between the concept of literacy as social practice and the sociolinguistic concept of bilingualism, which has been re-appropriated as a bilingual education project for the deaf. During this process, specific language practices have been established that have direct implications on how classroom literacy for deaf students has been seen until the present time |
metadata.dc.description.abstractalternative: | Neste artigo tematizamos o conceito de letramento a partir da sua retomada nos estudos sobre educação de surdos. Analisamos e argumentamos como esse conceito foi alçado para ressignificar o entendimento das práticas escolares desenvolvidas com alunos surdos, mais especificamente, o ensino da leitura e da escrita em português, num conjunto de textos pertencentes a três publicações – duas do início dos anos 2000, relacionadas a eventos científicos relevantes na área, e outra mais recente, do ano de 2018. Conforme pretendemos mostrar, esses trabalhos constroem, inicialmente, uma interlocução entre o conceito de letramento como prática social e o conceito sociolinguístico de bilinguismo (re)apropriado ao projeto de educação bilíngue para surdos. Nesse processo, instauram-se práticas de língua(gem) específicas a esse contexto, com repercussões diretas no modo como o letramento em sala de aula com alunos surdos vem sendo pensado até os dias de hoje |
Subject: | Alfabetização |
Country: | Brasil |
Editor: | Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística |
Rights: | Fechado |
Identifier DOI: | 10.18309/anp.v1i49.1305 |
Address: | https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1305 |
Date Issue: | 2019 |
Appears in Collections: | FE - Artigos e Outros Documentos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
000488861600009.pdf | 548.36 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.