Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/340499
Type: Artigo
Title: O circo e a inovação curricular na formação de professores de educação física no Brasil
Title Alternative: Circus and curricular innovation in physical education teachers' education (PETE) in Brazil
Author: Pinto Tucunduva, Bruno Barth
Coelho Bortoleto, Marco Antonio
Abstract: Circo se tornou um conteúdo inovador em programas de Educação Física (EF) pelo mundo. No Brasil, diferentes cursos de Formação de Professores de Educação Física (FPEF) implementaram essa arte no currículo de graduação oficial. Em abordagem qualitativa, analisamos as experiências de professores no ensino do circo em universidades brasileiras. Trinta participantes de 22 instituições de ensino superior responderam a um questionário e cinco participaram de entrevistas em profundidade. Os resultados confirmaram o circo como uma inovação pedagógica sustentável, contribuindo para a diversidade sociocultural, estética e técnica na EF. No entanto a abordagem dos docentes se concentra em habilidades básicas com pouca atenção à dimensão artística. Descobrimos também que a pedagogia do circo na EF oferece uma lógica criativa de jogar com o corpo e o movimento que integra expressão artística, habilidades e capacidades físicas. Concluímos que o circo pode auxiliar a EF em sua interação com a arte.
metadata.dc.description.abstractalternative: Circus has become an innovative content for Physical Education (PE) programmes worldwide. In Brazil, various Physical Education Teacher Education (PETE) programs implemented circus instruction in their official undergraduate curricula. Based on a qualitative approach, we analysed professors' experiences in teaching circus at Brazilian universities. Thirty participants from 22 higher education institutions answered a questionnaire and live of them were selected to respond an in-depth interview. The results confirmed that circus is a sustainable pedagogical innovation in PETE. which contributes to increase sociocultural, historical. aesthetic and technical diversity. However, professors' approach focuses on basic skills with little regard to its artistic dimension. Furthermore, we found that circus pedagogy in PE may offer a creative logic to play with body and movement which integrates artistic expression to the development of physical ability and conditioning. We concluded that circus may help PE to enhance interaction with arts education.
Subject: Educação permanente
Educação física
Atividades circenses
Country: Brasil
Editor: Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Rights: Fechado
Identifier DOI: 10.22456/1982-8918.88131
Address: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/88131
Date Issue: 2019
Appears in Collections:FEF - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000493800000003.pdf440.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.