Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/340180
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.CRUESP | UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS | pt_BR |
dc.contributor.authorunicamp | Dias, Gabriela Klering | - |
dc.type | Artigo | pt_BR |
dc.title | A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física | pt_BR |
dc.title.alternative | Literature as a tool for physical geography teaching | pt_BR |
dc.contributor.author | Dias, Gabriela Klering | - |
dc.contributor.author | Dias, Liz Cristiane | - |
dc.subject | Prática pedagógica | pt_BR |
dc.subject.otherlanguage | Pedagogical practice | pt_BR |
dc.description.abstract | Este trabalho propõe discutir a relação entre Geografia Física e a linguagem da Literatura como proposta de prática pedagógica para o Ensino Fundamental a partir da obra literária Viagem ao centro da Terra, do autor francês Júlio Verne. O artigo tem como objetivos propor uma prática pedagógica atrelada ao ensino de Geografia Física e Literatura proposta para o Ensino Fundamental bem como demonstrar a necessidade da utilização de linguagens para o ensino mais crítico e realista da Geografia Física na educação básica. Como resultados encontrados, a Geografia está presente em diversos aspectos da obra em questão e pode ser utilizada de diversas formas, através de uma história fictícia onde com a imaginação aspectos da Geografia são evidenciados. O trabalho demonstrou a importância das linguagens no ensino de Geografia e da necessidade de ampliação da utilização das mesmas. | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Geosaberes | pt_BR |
dc.publisher.city | Fortaleza, CE | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal do Ceará | pt_BR |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.date.monthofcirculation | set./dez. | pt_BR |
dc.language.iso | por | pt_BR |
dc.description.volume | 10 | pt_BR |
dc.description.issuenumber | 22 | pt_BR |
dc.description.firstpage | 115 | pt_BR |
dc.description.lastpage | 124 | pt_BR |
dc.rights | Aberto | pt_BR |
dc.source | WOS | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2178-0463 | pt_BR |
dc.identifier.doi | 10.26895/geosaberes.v10i22.810 | pt_BR |
dc.identifier.url | http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/810 | pt_BR |
dc.date.available | 2020-05-05T19:38:17Z | - |
dc.date.accessioned | 2020-05-05T19:38:17Z | - |
dc.description.provenance | Submitted by Bruna Maria Campos da Cunha (bcampos@unicamp.br) on 2020-05-05T19:38:17Z No. of bitstreams: 0. Added 1 bitstream(s) on 2020-08-27T19:16:58Z : No. of bitstreams: 1 000484306200011.pdf: 1710692 bytes, checksum: d444f16156a35c3f5b690a81dc028e0a (MD5) | en |
dc.description.provenance | Made available in DSpace on 2020-05-05T19:38:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2019 | en |
dc.identifier.uri | http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/340180 | - |
dc.contributor.department | Sem informação | pt_BR |
dc.contributor.unidade | Instituto de Geociências | pt_BR |
dc.description.abstractalternative | This work proposes to discuss the relationship between Physical Geography and the language of Literature as a proposal of pedagogical practice for Elementary School from the literary work Journey to the Center of the Earth by the French author Julio Verne. The article aims to propose a pedagogical practice linked to the teaching of Physical Geography and Literature proposed for Elementary School as well as demonstrate the need to use languages for the most critical and realistic teaching of Physical Geography in basic education. As results found, Geography is present in several aspects of the work in question and can be used in a variety of ways, through a fictitious history where with the imaginative aspects of Geography are evidenced. The work demonstrated the importance of languages in the teaching of Geography and the need to expand their use. | pt_BR |
dc.subject.keyword | Teaching physical geography | pt_BR |
dc.subject.keyword | Literature | pt_BR |
dc.subject.keyword | Physical geography | pt_BR |
dc.subject.keyword | Pedagogical practice | pt_BR |
dc.identifier.source | 000484306200011 | pt_BR |
dc.creator.orcid | orcid.org/0000-0002-0325-030X | pt_BR |
dc.type.form | Artigo | pt_BR |
Appears in Collections: | IG - Artigos e Outros Documentos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
000484306200011.pdf | 1.67 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.