Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/340180
Type: Artigo
Title: A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física
Title Alternative: Literature as a tool for physical geography teaching
Author: Dias, Gabriela Klering
Dias, Liz Cristiane
Abstract: Este trabalho propõe discutir a relação entre Geografia Física e a linguagem da Literatura como proposta de prática pedagógica para o Ensino Fundamental a partir da obra literária Viagem ao centro da Terra, do autor francês Júlio Verne. O artigo tem como objetivos propor uma prática pedagógica atrelada ao ensino de Geografia Física e Literatura proposta para o Ensino Fundamental bem como demonstrar a necessidade da utilização de linguagens para o ensino mais crítico e realista da Geografia Física na educação básica. Como resultados encontrados, a Geografia está presente em diversos aspectos da obra em questão e pode ser utilizada de diversas formas, através de uma história fictícia onde com a imaginação aspectos da Geografia são evidenciados. O trabalho demonstrou a importância das linguagens no ensino de Geografia e da necessidade de ampliação da utilização das mesmas.
metadata.dc.description.abstractalternative: This work proposes to discuss the relationship between Physical Geography and the language of Literature as a proposal of pedagogical practice for Elementary School from the literary work Journey to the Center of the Earth by the French author Julio Verne. The article aims to propose a pedagogical practice linked to the teaching of Physical Geography and Literature proposed for Elementary School as well as demonstrate the need to use languages for the most critical and realistic teaching of Physical Geography in basic education. As results found, Geography is present in several aspects of the work in question and can be used in a variety of ways, through a fictitious history where with the imaginative aspects of Geography are evidenced. The work demonstrated the importance of languages in the teaching of Geography and the need to expand their use.
Subject: Prática pedagógica
Country: Brasil
Editor: Universidade Federal do Ceará
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.26895/geosaberes.v10i22.810
Address: http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/810
Date Issue: 2019
Appears in Collections:IG - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000484306200011.pdf1.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.