Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/33893
Type: Artigo de periódico
Title: O ensino das ciências sociais nas escolas médicas: revisão de experiências
Title Alternative: The teaching of social sciences in medical schools: revision of experiences
Author: Nunes, Everardo Duarte
Hennington, Elida Azevedo
Barros, Nelson Filice de
Montagner, Miguel Ângelo
Abstract: This paper describes and analyses the literature about teaching social sciences in medical schools in different countries during 1960-2000. The methodology is based on documental/bibliography analyses of both systematized studies and information raised in the following database: Lilacs, Medline, Sociological Abstracts. The data of 1980-2000 from 21 articles point out: objectives of courses - stressing the relationship teaching/social changes/ health care needs/community needs; teaching/ learning methods - increasing activities methods, working with small student?s groups, starting from problems, field works, researches, use of audio-visual resources, dramatization, etc.; content of courses - there are a great diversity corroborating the results of prior decades and variable with each medical school. The aim questions are related to personal and interpersonal behavior, medical behavior, community and environment, care health organization, health-society relations, medical-patient relationship, diagnostic and prognostic social variables, illness-family relations. The conclusions present some general aspects and the main results.
O presente artigo descreve e analisa a literatura sobre o ensino das ciências sociais nas escolas médicas em diferentes países, durante o período de 1960 a 2000. A metodologia baseia-se na análise documental/bibliográfica de estudos já sistematizados sobre o tema e de levantamento realizado nos bancos de dados Lilacs, Medline e Sociological Abstracts. Com referência às experiências de 1980 a 2000, os dados levantados de 21 artigos assinalam: objetivos - acompanhar e atender às mudanças sociais, às ocorridas na prestação de serviços de saúde, às necessidades da população; técnicas de ensino - ênfase no processo de ensino-aprendizagem ativo, atividades em pequenos grupos, problemas como ponto de partida, trabalhos de campo, pesquisas, uso de material audiovisual, dramatização e outros; conteúdos - grande diversidade temática comprovando os resultados das décadas anteriores e variando de acordo com as diferentes escolas médicas: comportamento pessoal, interpessoal, médico, comunidade e ambiente, organização do cuidado à saúde; relações saúde-sociedade; relação médico-paciente; aspectos histórico-sociais da prática médica; variáveis sociais no diagnóstico, prognóstico e tratamento; relações doença-família. As conclusões apresentam alguns aspectos gerais e os principais resultados encontrados na pesquisa.
Subject: Ciências sociais
Ciências do comportamento
Medicina
Ensino
Currículo
Reformas curriculares
Metodologias de ensino
Social sciences
Behavioral sciences
Medicine
Teaching
Curriculum
Curriculum reforms
Teaching methodology
Editor: ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1413-81232003000100015
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232003000100015
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232003000100015
Date Issue: 1-Jan-2003
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1413-81232003000100015.pdf96.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.