Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/337403
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: Entre lápis e bytes : o impacto do uso do protocolo MIDI na transformação de processos criativos musicais para cinema
Title Alternative: Between pencils and bytes : the effect of MIDI protocol usage on the transformation of musical creative processes for films
Author: Santos, Otávio, 1983-
Advisor: Mannis, José Augusto, 1958-
Abstract: Resumo: A composição musical cinematográfica por décadas permaneceu fundada no modelo tradicional orquestral, baseado no registro de partituras impressas e na sonoridade sinfônica. A partir da metade do século XX, o advento dos sintetizadores e do protocolo MIDI alteraram radicalmente a experiência composicional para o cinema, proporcionando não somente novas sonoridades, mas também uma profunda ressignificação de cânons relacionados à figura do compositor, à estética musical vinculada às obras audiovisuais e à autonomia do compositor frente aos aparatos tecnológicos destinados à composição musical. Essa tese pretende tratar dessas ressignificações que transformaram a forma do pensar e do fazer musical fílmico, tendo como ponto de partida ¿ e referencial constante ¿ o atual cenário digital de criação musical para cinema, para isso se utilizando, como recorte tecnológico, do protocolo MIDI

Abstract: Musical composition for films has been built for decades over a traditional orchestral style, based on the registry of printed scores and symphonic sound. From the second half of the Twentieth Century the advent of synthesizers and later the development of the MIDI protocol have drastically changed the compositional experience of film music, providing not only a new pallet of sounds, but also a deep redefinition of paradigms related to the figure of the composer, the musical aesthetics related to audiovisual and the composer¿s autonomy regarding the technological devices designed to musical creation. This thesis intends to reflect on some of the resignifications that changed the way composers think and make music for films, starting ¿ and having as a constant reference ¿ from the analysis of the current context of digital music composition for films, always invoking the MIDI protocol as a technological base
Subject: Trilha musical
Criatividade
Música e tecnologia
MIDI (Normas)
Música no cinema
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: SANTOS, Otávio. Entre lápis e bytes: o impacto do uso do protocolo MIDI na transformação de processos criativos musicais para cinema. 2019. 1 recurso online (218 p.). Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP.
Date Issue: 2019
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Santos_OtavioLuisSilva_D.pdf1.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.