Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/33738
Type: Artigo de periódico
Title: Gênero na prática docente em educação física: meninas não gostam de suar, meninos são habilidosos ao jogar?
Title Alternative: Gender in physical education teaching practice: girls don't like to sweat, boys are skilled in games?
Author: Altmann, Helena
Ayoub, Eliana
Amaral, Silvia Cristina Franco
Abstract: This paper aims to analyze the way in which gender is related with physical educations class. This analysis was based on answers to open-ended questions by state school teachers from the metropolitan area of Campinas, São Paulo in 2009. The analysis contemplated two main points: the curriculum design and class content selected by the teachers; open and hidden conflicts. The teacher's views about gender showed to be varied and only some of them consider sex difference in curriculum design. Differences in the performance of boys and girls appear as the main source of conflicts. Mixed classes were seen to contribute for eliminating stereotypical views of femininity and masculinity and for showing that not all boys prefer team sports and that girls enjoy playing them as well.
Este artigo analisa como o gênero perpassa a prática docente em Educação Física, através da análise de questionários abertos, respondidos por professores/as de Educação Física de escolas públicas da Região Metropolitana de Campinas, São Paulo, em 2009. Os resultados foram problematizados a partir de dois eixos: planejamento e seleção de conteúdos; e conflitos aparentes e velados. As questões de gênero não são consensuais entre os/as docentes e foram consideradas por alguns/as no planejamento das aulas. Diferenças de desempenho de meninos e meninas nas práticas corporais aparecem como a principal fonte de conflitos e o aspecto mais considerado durante o planejamento. As aulas mistas podem problematizar concepções estereotipadas de feminino e de masculino, mostrando que nem todos os meninos se identificam com esportes e jogos coletivos e que meninas também sabem e gostam de jogar.
Subject: gênero
educação física
prática docente
práticas corporais
esporte
Gender
Physical Education
Teaching Practice
Bodily Practices
Sports
Editor: Centro de Filosofia e Ciências Humanas e Centro de Comunicação e Expressão da Universidade Federal de Santa Catarina
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0104-026X2011000200012
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-026X2011000200012
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2011000200012
Date Issue: 1-Aug-2011
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0104-026X2011000200012.pdf63.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.