Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/33728
Type: Artigo de periódico
Title: Consumidoras e heroínas: gênero na telenovela
Title Alternative: Consumers and heroines: gender in soap operas
Author: Almeida, Heloisa Buarque de
Abstract: This article explores the relationship between television soap operas, consumption and gender, in order to understand how media is articulated to the promotion of goods and of consumer culture, and how gender is a very important axis of such articulation. The research has originally started from a soap opera reception ethnography, but unfolded in the analysis of the relationship between television and advertising, discussing the feminilization of consumption and the construction of a certain hegemonic female image both in soap operas and in advertising.
Este trabalho explora as correlações entre telenovela, consumo e gênero, buscando compreender como a mídia está articulada à promoção de bens e da cultura do consumo, e como gênero é um eixo importante em tal articulação. A pesquisa foi feita a partir de um estudo etnográfico de recepção de novelas, e se desdobra na análise da relação entre televisão e publicidade, discutindo a feminilização do consumo e a construção de certa imagem feminina hegemônica nas novelas e nos anúncios comerciais.
Subject: televisão
gênero
consumo
telenovelas
Television
Gender
Consumption
Brazilian Soap Operas
Editor: Centro de Filosofia e Ciências Humanas e Centro de Comunicação e Expressão da Universidade Federal de Santa Catarina
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0104-026X2007000100011
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-026X2007000100011
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2007000100011
Date Issue: 1-Apr-2007
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0104-026X2007000100011.pdf561.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.