Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/335032
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: Educação em museus : as exposições interativas como um desafio pedagógico aos investigadores do patrimônio histórico-educativo
Title Alternative: Education in museums : interactive exhibitions as a pedagogical challenge to historic-educational heritage researchers
Author: Müller, Christine, 1974-
Advisor: Menezes, Maria Cristina, 1958-
Abstract: Resumo: Este trabalho investiga a educação em museus com foco na atuação dos investigadores do patrimônio histórico-educativo no contexto escolar e nos museus da educação. Entende-se por educação em museus a mobilização do conhecimento, ou seja, de que forma empregar os recursos do museu para o aprimoramento das pessoas, incentivando a desenvolvimento de novas sensibilidades e novas experiências. A pesquisa que se articula ao projeto "Preservação do Patrimônio Histórico Educativo", coordenado pela Profa. Dra. Maria Cristina Menezes, da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, FE/UNICAMP/Brasil, teve como objetivos investigar a particularidade da "educação em museus" em museus de educação e pedagógicos, tendo como base norteadora as exposições interativas. Para a presente pesquisa o conceito de interatividade não depende da utilização de recursos digitais, podendo a experiência ser "desencadeada" em momentos de interação entre os visitantes ou por um processo de mediação ou visita guiada. Para essa investigação foram empregadas as pesquisas relacionadas à educação em museus articuladas a um referencial metodológico no qual se busca, na bibliografia sobre educação em museus, a nova museologia, a museologia crítica. Finalmente, com o objetivo de justificar a metodologia que norteou o presente trabalho foi implementada uma proposta/vivência, junto às 3 turmas de 6º ano, da Escola Estadual Carlos Gomes, Campinas-SP, denominada Sensibilização e Visita ao Memorial da Escola Estadual Carlos Gomes

Abstract: This work investigates education in museums focused on the interaction of researchers of historic-educational heritage of museums in school settings and in education museum. It is understood that the education in museums is the mobilization of knowledge, in other words, how to apply the museum resources for people¿s improvement, encouraging the growth of new sensibilities and new experiences. The search related in the project "The Heritage-Educational Preservation" coordinated by Prof. Maria Cristina Menezes, PhD, from the Education Faculty of the State University of Campinas, FE/UNICAMP/Brazil, has as goal, research the particularity of "education in museums" in education museums, having as guiding bases, interactive exhibits. For this research, the interactivity concept does not depend on the use of digital resources, as the experience could be unleashed in moments of interaction between the visitors or by a mediation process or by a guided tour. For this investigation were utilized researches related to education in museums connected to a methodological framework, in which search is conducted about the literature on education in museums, the new museology, the critical museology. Finally, with the objective of justifying the methodology that guided this work, a proposal was submitted to the class of 6 grade students of the "Escola Estadual Carlos Gomes, Campinas ¿ SP, called "Awareness and Visit to the Escola Estadual Carlos Gomes Memorial"
Subject: Museus - Aspectos educacionais
Educação patrimonial
Museologia
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: MÜLLER, Christine. Educação em museus: as exposições interativas como um desafio pedagógico aos investigadores do patrimônio histórico-educativo. 2019. 1 recurso online (125 p.). Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP.
Date Issue: 2019
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Muller_Christine_D.pdf11.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.