Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/334765
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: Para gritar o céu : o canto como desobediência feminina à cultura dos homens
Title Alternative: To shout the sky : singing as female disobedience to the culture of men
Author: Prado, Bruna Queiroz, 1986
Advisor: Zan, José Roberto, 1948-
Abstract: Resumo: O presente trabalho nasceu de duas perguntas: Por que as mulheres se destacaram na indústria fonográfica brasileira como cantoras-intérpretes, predominando os homens como cantautores, instrumentistas, compositores, produtores e críticos musicais? E por que muitos cantores se relacionam de maneira conflituosa com os instrumentistas que os acompanham? Formado por uma tese escrita e uma performance, desenvolveu-se a partir da análise - e dos efeitos gerados em sua autora/intérprete - de três importantes espetáculos de música popular brasileira: Rosa dos ventos, o show encantado (1971), de Maria Bethânia; Falso brilhante (1975), de Elis Regina e A mulher do fim do mundo (2015), de Elza Soares. Nestas, procurou-se enfocar as relações profissionais e afetivas estabelecidas entre seus agentes, os processos de criação e construção dos espetáculos, o reflexo sobre público e a crítica especializada e os diálogos com a trajetória da própria autora do presente trabalho como musicista

Abstract: The present work was born from two questions: Why did women stand out in the Brazilian music industry as singer-performers, with men predominating as songwriters, instrumentalists, composers, producers and music critics? And why do many singers relate in a conflictive way to the instrumentalists who accompany them? Formed by a written thesis and a performance, it was developed from the analysis - and the effects generated in its author / interpreter - of three important Brazilian popular music shows: Rosa dos Ventos, o show encantado (1971), by Maria Bethânia; Falso brilhante (1975), by Elis Regina and A mulher do fim do mundo (2015), by Elza Soares. The aim was to focus on the professional and affective relationships established between its agents, the processes of creation and construction of the spectacles, the reflection on the public and the specialized critique and the dialogues with the trajectory of the author of the present work as a musician
Subject: Canto
Estudos de gênero
Indústria musical
Música popular brasileira
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: PRADO, Bruna Queiroz. Para gritar o céu: o canto como desobediência feminina à cultura dos homens. 2019. 1 recurso online (129 p.). Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/334765. Acesso em: 23 ago. 2019.
Date Issue: 2019
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Prado_BrunaQueiroz_D.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.