Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/334689
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: Os indicadores de educação geral nos bacharelados interdisciplinares da UFABC : percepções no mundo do trabalho
Title Alternative: Indicators of general education in the interdisciplinary Bachalor of the federal university of ABC : perceptions of the works world
Author: Pereira, Rozana Carvalho, 1966-
Advisor: Pereira, Elisabete Monteiro de Aguiar, 1949-
Abstract: Resumo: Esta pesquisa teve como objetivo analisar a percepção de executivos de instituições e organizações empresariais conveniadas com a UFABC sobre a formação propiciada por ela a partir dos conceitos de Educação Geral. Para tal foram consultados Dewey (1916); Hutchins (1978; 1970); Kerr (1982); Adler (1982); Whithead (1996); Newman (2001); AAC&U (2017); Santos Filho (2007; 2010); Pereira (2007; 2010; 2011; 2014; 2016) entre outros. A UFABC iniciou suas atividades em 2006 desenvolvendo os Bacharelados Interdisciplinares e destaca, em seu Projeto Pedagógico, que privilegia a educação integral, que articula a formação humanista com a perspectiva de debruçar-se sobre a história para compreender o mundo. A importância desse conhecimento se reflete na possibilidade de apreciar como os profissionais com a formação em Educação Geral são percebidos pelo mundo do trabalho. Nesta pesquisa, o mundo do trabalho não é concebido como fonte, ou como um fator fundamental a quem caberia ditar os princípios ou nortes que embasam a formação do estudante, mas como alvo ou beneficiário dessa formação. Trata-se de uma pesquisa descritiva e exploratória, desenvolvida como estudo de caso, com abordagem qualitativa. Como principal instrumento para a coleta de dados de fonte primária, foi aplicado um questionário composto de questões fechadas e abertas organizado a partir dos 21 Indicadores de Educação Geral configurados nesta pesquisa. Para analisar os resultados, recorreu-se à estatística descritiva e, para obter maior consistência nas conclusões, adotou-se o Método de Análise de Conteúdo. Da análise do conjunto de resultados, é possível inferir que a maioria dos executivos reconhece, na formação geral dos estagiários ou egressos da UFABC, um diferencial para o mundo do trabalho e que percebem a presença de um processo educativo sistêmico interdisciplinar e de mobilização de cidadãos para produzir, científica e socialmente, a inter-relação da educação com a ética e a cidadania

Abstract: This research had an objective of analyze the executives perception of the institutions and business organizations agreed with UFABC about the training provided by it from the concepts of General Education. For this proposal we consultedy Dewey (1916); Hutchins (1978, 1970); Kerr (1982); Adler (1982); Whithead (1996); Newman (2001); AAC & U (2017); Santos Filho (2007; 2010); Pereira (2007, 2010, 2011, 2014, 2016) among others. UFABC started its activities in 2006, working with Interdisciplinary Bachelor's, and highlights in its Pedagogical Project, that emphasizes integral education, which articulates humanistic formation with the perspective of studying history to understand the world. The importance of this knowledge is reflected in the possibility of knowing how professionals training in General Education are perceived by the works world. In this research, the works world is not concepted as a source, or as a key factor that would dictate the principles or no rms that should support the formation of the student, but as a target or beneficiary of this training. It is a descriptive and exploratory research, developed as a case study. It is a descriptive and exploratory research, developed as a case study, with a qualitative approach. As a main instrument for the collection of primary source data, a questionnaire composed of closed and open questions was applied, organized from the 21 General Education Indicators configured in this research. To analyze the results, we used descriptive statistics and, to obtain greater consistency in the conclusions, we adopted the Content Analysis Method. From the analysis of the results set, it is possible to infer that most managers recognize in the general training of UFABC trainees or graduates a differential for the works world and that executives perceive the presence of an interdisciplinary systemic educational process and mobilization of citizens to produce, scientifically and socially, the interrelation of education with ethics and citizenship
Subject: Universidade Federal do ABC
Educação geral
Indicadores educacionais
Bacharelados interdisciplinares
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: PEREIRA, Rozana Carvalho. Os indicadores de educação geral nos bacharelados interdisciplinares da UFABC: percepções no mundo do trabalho. 2019. 1 recurso online (148 p.). Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP.
Date Issue: 2019
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Pereira_RozanaCarvalho_D.pdf2.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.