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Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: As formas de mediação de um cursinho popular : uma análise discursiva de três esferas na universidade
Title Alternative: The forms of mediation of a popular preparatory school to Universities' admission exams : a discursive analysis of three spheres in the university
Author: Torres, María Paulina Castro, 1975-
Advisor: Smolka, Ana Luiza Bustamante, 1948-
Abstract: Resumo: Nosso objetivo geral foi compreender as formas de mediação desenvolvidas em três esferas educativas universitárias: na esfera institucional de instalação da universidade no Chile, na esfera do vestibular chileno administrado pela Universidade do Chile, assim como, na esfera de um cursinho popular que faz parte dessa universidade e cujos professores são estudantes universitários. Para lograr nosso objetivo, a partir da análise materialista do discurso de Pêcheux e na perspectiva do discurso de Instalação da Universidade de Andrés Bello, discutimos as características da constituição e dos efeitos de sentido da posição discursiva do jovem universitário nos primórdios da fundação da universidade no Chile. Além do mais, consideramos a perspectiva de Maingueneau e Possenti, por um lado, para discutir o posicionamento dos indivíduos no espaço digital em foros de comentários em internet, e por outro, para discutir esse espaço em relação a outras esferas, como a universitária, a científica e a jornalística, como campo estratégico de possibilidades irreconciliáveis. Junto com o anterior, a partir das características do material digital, inspirados na perspectiva de Bakhtin e O Círculo - especificamente nas noções de verbo-visual, de cronotopo, de polifonia, de dialogia - e na noção de mediação da perspectiva histórico-cultural, analisamos os indícios discursivos do processo de postulação dos candidatos e das práticas educativas desenvolvidas pelos professores de um cursinho popular na página web e em vídeoaulas de YouTube. Nossas principais conclusões foram que os professores do cursinho popular vivenciariam sua atividade como mediação através de práticas educativas polifônicas de preparação para um exame que avaliaria, disciplinaria e legitimaria cientificamente o currículo obrigatório chileno, mas também através dessas atividades vivenciaram os efeitos da resistência simbólica à submissão total das relações de aprendizado para o vestibular chileno ao lucro econômico. Portanto, formas de mediação diversas, porque diversas as esferas de atividade em jogo. Também formas de mediação contraditórias, porque resistentes no interior das formas de interpelação do cidadão letrado na língua nacional

Abstract: Our general objective was to understand the forms of mediation developed in three university educational spheres: in the institutional sphere of installation of the university in Chile, in the sphere of the Chilean vestibular administered by the University of Chile, as well as, in the sphere of a popular preparatory school of Universities¿ admission exams. To achieve our objective, from the materialistic analysis of Pêcheux's discourse and from the perspective of the discourse of Installation of the University of Andrés Bello, we discuss the characteristics of the constitution and the meaning effects of the discursive position of the young university student in the beginnings of the foundation of the university in Chile. Moreover, we consider the perspective of Maingueneau and Possenti, on the one hand, to discuss the positioning of individuals in the digital space in online comment forums, and on the other, to discuss this space in relation to other spheres, such as university, the scientific and the journalistic, as a strategic field of irreconcilable possibilities. Also, from the characteristics of digital material, inspired by Bakhtin's and Círculo's perspective - specifically in the notions of verbo-visual, chronotope, polyphony, dialogue - and in the notion of mediation of the historical-cultural perspective, we analyze the evidence discursive processes of the candidates' application process and the educational practices developed by the professors of a popular preparatory school of Universities¿ admission exams on the web page and in YouTube videos. Our main conclusions were that the teachers of a popular preparatory school of Universities¿ admission exams, would experience their activity as mediation through polyphonic educational practices in preparation for an examination that would evaluate, disciplinary and scientifically legitimize the Chilean compulsory curriculum, but also through these activities experienced the effects of symbolic resistance to submission total of the learning relations for the Chilean college entrance examination to the economic profit. Therefore, various forms of mediation, because the various spheres of activity at stake. Also contradictory forms of mediation, because resistant within the forms of interpellation of the literate citizen in the national language
Subject: Universidades e faculdades - Ingresso
Exame vestibular
Classes populares - Educação
Análise do discurso
Perspectiva histórico-cultural
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: TORRES, María Paulina Castro. As formas de mediação de um cursinho popular: uma análise discursiva de três esferas na universidade. 2019. 1 recurso online (249 p.). Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/334625. Acesso em: 7 ago. 2019.
Date Issue: 2019
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

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