Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/334482
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Mestrado
Title: O riso grotesco, a Commedia Dell'Arte e o clown : vivência e aprendizado no Barracão Teatro = The grotesque laughter, the commedia dell'arte and the clown: experience and learning in the Barracão Theate
Title Alternative: The grotesque laughter, the commedia dell'arte and the clown : experience and learning in the Barracão Theate
Author: Guimarães, Raíssa, 1989-
Advisor: Sperber, Suzi Frankl, 1939-
Abstract: Resumo: Essa pesquisa consiste no estudo do trabalho do grupo Barracão Teatro (Campinas - SP) nas linguagens da Commedia Dell¿Artee do Clown, em diálogo com o conceito do grotesco, advindo da estética filosófica. O estudo parte das observações e vivências junto ao Barracão na intenção de tecer aproximações entre a metodologia de trabalho do mesmo e suas respectivas influências e atravessamentos em meu trabalho enquanto atriz, palhaça e pesquisadora da comicidade de cunho popular. O intuito da pesquisa é, portanto, analisar o modo de criação e o treinamento do grupo de modo a tecer aproximações e interseções com algumas perspectivas filosóficas, sociais e teatrais. O objetivo se apresenta em duas frentes que caminham em paralelo: entender como o grotesco em diálogo com os procedimentos do Barracão podem potencializar a criação e a preparação do ator que trabalha as máscaras, bem como estabelecer reflexões e promover debates acerca da representação -de caráter cômico e popular- e suas possíveis reverberações na sociedade

Abstract: This research consists of the study of the work of Barracão Teatro (Campinas - SP) in the languages of Commedia Dell'Arte and Clown, in dialogue with the concept of the grotesque, coming from philosophical aesthetics. The study starts from the observations and experiences with the Barracão in the intention of making approximations between the methodology of work of the same and their respective influences and crossings in my work as actress, clown and researcher of popular comicity. The purpose of the research is, therefore, to analyze the way of creation and the formation of the group in order to weave approximations and intersections with some philosophical, social and theatrical perspectives. The objective is presented on two fronts that go in parallel: to understand how the grotesque in dialogue with the procedures of the Barracão can potentiate the creation and preparation of the actor who works the masks, as well as to establish reflections and to promote debates about the character representation comic and popular - and its possible reverberations in society
Subject: Commedia dell'arte
Grotesco
Palhaços
Riso
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: GUIMARÃES, Raíssa. O riso grotesco, a Commedia Dell'Arte e o clown: vivência e aprendizado no Barracão Teatro = The grotesque laughter, the commedia dell'arte and the clown: experience and learning in the Barracão Theate. 2019. 1 recurso online (122 p.). Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP.
Date Issue: 2019
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Araujo_RaissaGuimaraesDeSouza _M.pdf2.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.