Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/334393
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: Canto popular brasileiro e técnica : o uso pedagógico do repertório no aperfeiçoamento da voz
Title Alternative: Brazilian popular singing and technique : the pedagogical use of the repertoire in the improvement of voice
Author: Elme, Marcelo Matias, 1965-
Advisor: Fernandes, Angelo José, 1973-
Abstract: Resumo: O objetivo desta tese, dedicada a professores e estudantes de canto popular brasileiro, é proporcionar subsídios para o aprimoramento vocal através da exploração pedagógica do repertório. O trabalho se justifica por contribuir para a ampliação da pesquisa em performance e educação musical, ajudando a preencher uma lacuna, pois, embora muito já se tenha avançado no campo do canto popular brasileiro, abordagens pedagógicas com enfoque técnico ainda são incipientes. A metodologia da pesquisa se baseia em identificar os desafios contidos em canções populares brasileiras, destacando estratégias que possam estimular o desenvolvimento da voz. Essa perspectiva pedagógica busca evitar a cisão entre técnica e expressão, e foi estruturada a partir de minha prática como cantor e professor de canto popular por cerca de três décadas. A fundamentação teórica provém de autores como Fernandes, Machado, Piccolo, Mariz, Tatit, Sundberg e Chediak, entre outros, além de pesquisas realizadas anteriormente na UNESP (Elme, 2011) e na UNICAMP (Elme, 2015). Na primeira etapa do trabalho, foram avaliadas, no contexto do canto popular, competências importantes para os intérpretes, tais como: coordenação fonorespiratória; ataque e finalização do som; uso e supressão do vibrato; administração de registros; afinação; ritmo; improvisação; expressão; etc. Em seguida, foram selecionadas, através de fonogramas e partituras, canções com configurações que pudessem estimular o desenvolvimento dessas competências. O recorte do repertório baseou-se na chamada MPB, em especial a dos anos 1960, 1970 e 1980. As canções selecionadas foram, então, organizadas e analisadas de acordo com suas possibilidades didáticas. A pesquisa se inscreve no campo dos estudos qualitativos

Abstract: The objective of this thesis, dedicated to teachers and students of Brazilian popular singing, is to provide subsidies for vocal enhancement through the pedagogical exploration of the repertoire. The work is justified by contributing to the expansion of research in performance and music education, helping to fill a gap, because, although much has already advanced in the field of popular Brazilian singing, pedagogical approaches with technical focus still are incipient. The research methodology is based on identifying the challenges contained in Brazilian popular songs, highlighting strategies that can stimulate voice development. This pedagogical perspective seeks to avoid the division between technique and expression and was structured from my practice as a singer and teacher of popular singing for about three decades. The theoretical fundamentation comes from authors such as Fernandes, Machado, Piccolo, Mariz, Tatit, Sundberg and Chediak, among others, in addition to researches carried out previously at UNESP (Elme, 2011) and UNICAMP (Elme, 2015). In the first stage of the study, important competencies for the interpreters were evaluated, in the context of popular singing, such as: support; attack and end of sound; use and suppression of vibrato; vocal registers management; tuning; rhythm; improvisation; expression; etc. The following were selected, through phonograms and scores, songs with configurations that could stimulate the development of these competencies. The clipping of the repertoire was based on the so-called MPB, especially that of the years 1960, 1970 and 1980. The selected songs were then organized and analyzed according to their didactic possibilities. The research is applied in the field of qualitative studies
Subject: Canto - Instrução e estudo
Música - Instrução e estudo
Música popular - Brasil
Música - Execução
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: ELME, Marcelo Matias. Canto popular brasileiro e técnica: o uso pedagógico do repertório no aperfeiçoamento da voz. 2019. 1 recurso online (680 p.). Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP.
Date Issue: 2019
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Elme_MarceloMatias_D.pdf99.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.