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Type: Artigo de periódico
Title: Identidades híbridas, língua(gens) provisórias-alunos brasiguaios em foco
Title Alternative: Hybrid identities, temporary languages and discourses-focusing on brasiguaio students
Author: Santos, Maria Elena Pires
Cavalcanti, Marilda Do Couto
Abstract: Taking into account political, social and historical issues which encompass the term brasiguaio and the resulting erasure of its symbolic and ideological construction, this paper discusses the construction of local and global identities in the contemporary Brazilian diaspora. These identities are characterized by conflict generated by the collapse of old truths and by the production of new forms of social positionings. In this complex context, the focus is on brasiguayan students, in this case these are children of Brazilian parents who have come back from Paraguay. These children, in the homogeneizing tradition of Brazilian schools, can, very easily, make this essentialized brasiguayan identity invisible until the moment their reading aloud or their written texts emerge and they are pointed out as problems by their teachers. At school the hibridation of their writing and of their reading places them under an evaluating spotlight and labels them as brasiguaios.
Considerando as questões políticas, sociais e históricas que recobrem a denominação brasiguaio e o decorrente apagamento de sua construção simbólica e ideológica, o artigo problematiza, na diáspora brasileira contemporânea, a construção de identidades locais e globais, identidades essas marcadas por conflito gerado pelo colapso de velhas certezas e pela produção de novas formas de posicionamentos sociais. Focalizam-se nesse contexto complexo, especificamente, alunos brasiguaios neste caso, filhos de pais brasileiros retornados do Paraguai. Essas crianças, na tradição escolar homogeneizadora, podem, facilmente, invisibilizar essa identidade brasiguaia (que lhes é imposta e que elas rejeitam) até o momento em que suas leituras em voz alta ou seus textos escritos emergem e elas passam a ser apontadas como problema por seus professores. Na escola, a hibridação dessa escrita e dessa leitura coloca esses alunos sob um holofote avaliador e os rotula como brasiguaios.
Subject: Identidades híbridas
contexto de fronteira
(in)visibilização de minorias essencializadas
Hybrid identities
border contexts
(in)visibilization of essentialized minorities
Editor: UNICAMP. Departamento de Linguística Aplicada
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0103-18132008000200010
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-18132008000200010
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132008000200010
Date Issue: 1-Dec-2008
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