Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/33348
Type: Artigo de periódico
Title: Por dentro do jogo: videogames e formação de sujeitos críticos
Author: Magnani, Luiz Henrique
Abstract: The paper focuses on digital games highlighting their potential for critical education. Avoiding extreme positions that understand computer games as inherently good or bad, the text initially discusses, from a theoretical point of view, how videogames, as cultural artifacts, convey social values and support specific ideologies. Following the theoretical discussion, the paper considers two different possibilities of exploring computer games in order to promote critical social awareness: subversive reading of existing games and construction of critical games. General guidelines for critical games production are also discussed.
O presente artigo focaliza jogos digitais, salientando sua possível contribuição para a educação crítica. Inicialmente, o estudo questiona posições extremas que idealizam ou rejeitam os jogos e analisa, com base na literatura vigente, como os jogos, sendo artefatos culturais, transmitem valores culturais e apóiam visões de mundo específicas. Na seqüência, a pesquisa contempla duas formas alternativas de explorar jogos com fins educacionais: promover uma interação subversiva com jogos de cunho estritamente comercial ou construir jogos voltados para o desenvolvimento da consciência crítica. Em relação ao último, o artigo oferece algumas diretrizes para nortear a construção de jogos cuja preocupação seja a formação do usuários críticos.
Subject: jogos críticos
letramento digital
novas tecnologias
critical games
digital literacy
new technologies
Editor: UNICAMP. Departamento de Linguística Aplicada
Rights: aberto
Address: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132007000100009
Date Issue: 1-Jun-2007
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.