Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/332988
Type: TESE DIGITAL
Title: Funâmbulo : o artista antropófago na corda bamba = Funâmbulo: the anthropophagous artist on the tightrope
Title Alternative: Funâmbulo : the anthropophagous artist on the tightrope
Author: Azevedo, Beatriz, 1967-
Advisor: Ferracini, Renato, 1970-
Abstract: Resumo: Essa tese tem como foco central a questão da "travessia" - do percurso, da metamorfose, do fluxo, da transmutação - inerente ao processo de criação e atuação. O estudo articula as proposições dirigidas ao artista da cena, contidas no texto Le Funambule de Jean Genet (em minha tradução direta do francês para o português), com os pressupostos filosóficos da Antropofagia, tanto a ritual, praticada pelos ameríndios, como a cultural, formulada por Oswald de Andrade. Partindo do meu estudo aprofundado sobre o Manifesto Antropófago, publicado no livro Antropofagia Palimpsesto Selvagem, com prefácio de Eduardo Viveiros de Castro (Cosac Naify, SP, 2016), desenvolvo nesta tese, entre outros, um ensaio sobre a peça teatral O rei da vela, procurando revela-la enquanto versão "em negativo" do Manifesto Antropófago. Expondo a concepção do autor sobre aquilo que chamou de "baixa antropofagia", diferencio categoricamente a Antropofagia (em sentido ritual como economia simbólica da alteridade), do Canibalismo (em sentido de degradação e exploração capitalista). Funâmbulo, antropófago, macunaíma e xamã aparecem enquanto personagens conceituais, não em busca de uma identidade que os aproxime, mas ao contrário, investindo na riqueza de suas diferenças e na criação de novos sentidos. Em meu trabalho relaciono o aspecto filosófico da travessia do funâmbulo com o percurso ritual do antropófago, na clave do perspectivismo ameríndio e do xamanismo, enquanto potencializadores da atuação do performer ¿ artista na corda bamba entre "eu" e o "outro", agenciando sentidos e devorando multiplicidades, sempre lutando pela liberdade de ir e devir

Abstract: This thesis has as its central focus the question of "crossing" - course, metamorphosis, flux, transmutation - inherent in the process of creation and acting. The study articulates the propositions addressed to the artist of the scene, contained in the text Le Funambule by Jean Genet (in my translation from French to Portuguese), with the philosophical presuppositions of Anthropophagy, both the ritual practiced by the Amerindians and the cultural one, formulated by Oswald de Andrade. Starting from my in-depth study on the Anthropophagic Manifesto, published in the book Antropofagia Palimpsesto Selvagem, with a preface by Eduardo Viveiros de Castro (Cosac Naify, SP, 2016), I developed in this thesis, among others, an essay on the play The King of Candle, seeking to reveal it as a "negative" version of the Anthropophagic Manifesto. Exposing Oswald de Andrade's conception of what he called "low anthropophagy", I show the categorical difference between Anthropophagy (in the ritual sense as symbolic economy of otherness), and Cannibalism (in the sense of capitalist degradation and exploitation). Acrobat, Cannibal, Macunaíma and Shaman appear as conceptual characters, not in search of an identity that approaches them, but on the contrary, investing in the richness of their differences and in the creation of new senses. In my work I relate the philosophical aspect of the acrobat's crossing with the ritual path of the anthropophagus, in the key of Amerindian Perspectivism and shamanism, as potentializers of the performance of the actor - artist on the tightrope between "me" and the "other", acting out senses, devouring multiplicities, always striving for the freedom to go and to become
Subject: Andrade, Oswald de, 1890-1954
Antropofagia
Ator/performer
Performance (Arte)
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2017
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Azevedo_AnaBeatrizSoaresDe_D.pdf3.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.