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Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: A joia de artista : caminhos e processos de artistas surrealistas = Artist jewelry: pathways and processes of surrealist artists
Title Alternative: Artist jewelry : pathways and processes of surrealist artists
Author: Amin, Raquel Carneiro, 1982-
Advisor: Reily, Lucia, 1952-
Abstract: Resumo: Marcadamente a partir dos anos 1930 ¿ quando o Surrealismo abre espaço para a cultura da mercadoria ¿, veem-se interessantes atravessamentos entre Arte e Joalheria, por parte de alguns artistas plásticos ligados ao movimento. Especificamente, Max Ernst (1891-1976), Jean Arp (1886-1966), Man Ray (1890-1976) e Meret Oppenheim (1913-1985) viram a joia como um suporte digno de ser explorado de maneira semelhante às suas produções plásticas, investigando nos ornamentos possibilidades expressivas novas ou que revisitavam sua poética. Em decorrência da inexperiência dos artistas com aspectos técnicos da joalheria, por vezes foi necessária a colaboração com um designer ou um joalheiro habilidoso para transpor suas ideias de um universo conceitual para uma realidade funcional. Assim, nosso campo de pesquisa é o Surrealismo e a criação em joalheria, especificamente, a joia de artista, concebida por quatro artistas não joalheiros. Este estudo buscou compreender o contexto e os papéis dos artistas e dos joalheiros/designers, no que tange a colaboração firmada entre ambos para a produção de joias. Tendo em conta as perspectivas da história e da sociologia da arte, valemo-nos do conceito de Art Worlds desenvolvido por Howard Becker, que compreende o mundo da arte como uma atividade coletiva, isto é, uma rede de interação dos agentes envolvidos na produção de arte, que compreende a produção, a distribuição e o consumo. A pesquisa, de abordagem qualitativa, levantou um conjunto de documentos textuais e iconográficos, que, complementados por depoimentos e memórias, permitiram compreender a história de cada artista, sua participação no movimento surrealista, sua investida no campo da joalheria, a circulação de ideias e relações no grupo. Além disso, atentou-se também para a divulgação e comercialização do produto final ao articular aproximações entre as produções plásticas de cada artista e suas criações em joalheria, levando em consideração o paradigma surrealista. Os resultados evidenciaram a constituição de uma rede formada por artistas, joalheiros, designers, comerciantes de joias de artistas, museus, galerias e colecionadores, responsável pela construção coletiva do valor e legitimação da joia de artista enquanto linguagem artística

Abstract: Specifically after the 1930s ¿ when Surrealism makes way for a new market culture ¿, interesting new crossing overs between Art and Jewelry take place, initiated by visual artists connected to this movement. Namely Max Ernst (1891-1976), Jean Arp (1886-1966), Man Ray (1890-1976) and Meret Oppenheim (1913-1985) saw jewels as a worthy support that merited exploring in a similar fashion to their plastic productions, and they experimented new expressive possibilities or revisited their poetics in their jewelry making. Because these artists were inexperienced regarding technical aspects of jewelry, they often had to resort to collaborating with a designers or skilled jewelers in order to transport their ideas from their conceptual universe to functional reality. Thus, our field of investigation is Surrealism and the creation of jewelry (specifically artist jewels, conceived by four artists who were not jewelers). This study aimed to understand the context and the roles of artists and jewelers/designers, in relation to the collaborations they established among themselves in order to produce jewelry. Taking into account art historical and sociological perspectives, we drew upon the concept of Art Worlds developed by Howard Becker, who posits that the art world is a collective undertaking. That is, there is a network of interconnected agents engaged in art production, involving creation, distribution and consumption. The study, following a qualitative approach, encountered a wealth of textual and iconographical documents, complemented by reports and memories, that enabled us to uncover the history of each artist, his or her participation in the Surrealist movement, his or her engagement into the field of jewelry making and the circulation of ideas and relations within the group. Furthermore, we also invested in understanding how the artists¿ final products were divulged and commercialized, by articulating approximations between the plastic productions of each artist and their creations in jewelry, considering the surrealist paradigm. The results show how a network formed by artists, jewelers, designers, artist¿s jewelry dealers, museums, galleries and collectors was established, and how this network was responsible for a collective construction of value, legitimating artist jewelry as an artistic language
Subject: Surrealismo
Psicanálise e arte
Arte - Exposições
Jóias na arte
Joalheiros
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2017
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

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