Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/331886
Type: DISSERTAÇÃO DIGITAL
Degree Level: Mestrado
Title: Efeito do uso de um violão adaptado na autoestima de crianças e jovens com déficit motor decorrente de paralisia cerebral, sem deficiência mental
Title Alternative: Effect of the use of an adapted guitar in the self-esteem of children and youth with motor deficit due to cerebral palsy, without mental deficiency
Author: Amorim, Reinaldo Siqueira de, 1968-
Advisor: Mendes, Roberto Teixeira, 1953-
Abstract: Resumo: OBJETIVO: Avaliar o efeito do aprendizado do uso de um violão adaptado na autoestima de crianças e jovens com déficit motor de membro superior unilateral MÉTODO: Foram selecionadas crianças e adolescentes (N=14) de ambos os sexos (3 meninas), com idade entre 7 e 21 anos, com deficiência motora em membro superior decorrente de paralisia cerebral, com ou sem experiência prévia em música ou prática musical. O aprendizado foi avaliado durante a intervenção por observação da aquisição da técnica de uso do violão. A autoestima foi avaliada pela Escala de Autoestima de Rosenberg (1), aplicada antes e depois da intervenção. A análise estatística foi feita pelo Teste t, com p<0,05 sendo considerado significativo. RESULTADOS: Todos os participantes da pesquisa conseguiram tocar o instrumento musical na primeira seção de treino prático. A média dos valores negativos da Escala de Autoestima variou de (M = 5,71) no teste pré-intervenção, para (M = 4,53) no pós-intervenção, com SD = +/- 1,17, sendo o teste t = 3,93 e p = 0,002 (IC 95%). A média dos valores positivos variou de (M = 6,42) na pré-intervenção para (M = 8,57) no pós-intervenção, com SD de +/- 2,15, sendo o teste t = 6,37 e p = 0,000 (IC 95%). CONCLUSÃO: O uso do Violão Adaptado mostrou-se de fácil aprendizado, havendo melhora na autoestima dos sujeitos da intervenção

Abstract: OBJECTIVE: To evaluate the effect of learning to play an adapted guitar in the self-esteem of children and adolescents with unilateral upper limb motor deficits. METHODS: Children and adolescents (N = 14) of both sexes (3 girls), aged 7 to 21 years ,with motor deficiency due to Cerebral Palsy in the upper limb, with or without prior experience in music or musical practice. The learning capacity was evaluated during the intervention by observation of the acquisition of the guitar technique. Self-esteem was assessed by the Rosenberg Self-Esteem Scale (1), applied before and after the intervention. Statistical analysis was performed using the t test, with p <0.05 being considered significant. RESULTS: All participants were able to play the musical instrument in the first practical training section. The mean values of the Self-esteem Scale ranged from (M = 5.71) in the pre-intervention test to (M = 4.53) in the post-intervention, with SD = +/- 1.17, t test= 3.93 and p = 0.002 (95% CI). The mean of the positive values varied from (M = 6.42) in the pre intervention to (M = 8.57) in the post intervention, with SD of +/- 2.15, with the t test= 6.37 and p = 0.000 (95% CI). CONCLUSION: The use of Adapted Guitars proved to be easy to learn, with an improvement in the self-esteem of the subjects
Subject: Transtornos das habilidades motoras
Instrumentos musicais adaptados
Pessoas com deficiência
Autoimagem
Adolescentes
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: AMORIM, Reinaldo Siqueira de. Efeito do uso de um violão adaptado na autoestima de crianças e jovens com déficit motor decorrente de paralisia cerebral, sem deficiência mental. 2018. 1 recurso online (44 p.). Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Ciências Médicas, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/331886>. Acesso em: 3 set. 2018.
Date Issue: 2018
Appears in Collections:FCM - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Amorim_ReinaldoSiqueiraDe_M.pdf3.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.