Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/331835
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: Mercado nacional e internacional do café fairtrade brasileiro
Title Alternative: National and international market of the Brazilian's fairtrade coffee
Author: Alvarenga, Rafael Pazeto, 1981-
Advisor: Arraes, Nilson Antonio Modesto, 1963-
Abstract: Resumo: O presente documento faz uma análise descritiva da certificação fairtrade na cafeicultura do Brasil. Esta certificação já é uma das mais relevantes para a cafeicultura nacional. Contudo, muitas indagações estão ainda em aberto sobre sua interferência na cafeicultura nacional. Assim, a presente tese responde algumas questões disponibilizando as respostas em três artigos científicos distintos. O primeiro artigo discorre sobre o cenário da certificação fairtrade na cafeicultura do Brasil. Faz uma revisão bibliográfica de todos os trabalhos que já foram publicados com foco na cafeicultura certificada fairtrade do país e também uma pesquisa de posicionamento da certificação no Brasil junto aos seus principais stakeholders. O segundo artigo foca especificamente no mercado brasileiro de café certificado fairtrade. Já o terceiro lida aborda sobre estratégias de marketing que são desenvolvidas pelas cooperativas / associações de café fairtrade do Brasil, bem como sobre a relevância da qualidade do produto sobre as operações de negócios no mercado fairtrade

Abstract: This paper makes a descriptive analysis of fairtrade certification in Brazil's coffee industry. This certification is already one of the most relevant for national coffee. However, many inquiries are still open about its interference in national coffee. Thus, this thesis answers some questions by making the answers available in three different scientific articles. The first article discusses the fairtrade certification scenario in coffee growing in Brazil. It reviews all the papers that have already been published focusing on fairtrade certified coffee production in the country, as well as a survey of the positioning of certification in Brazil with its main stakeholders. The second article focuses specifically on the Brazilian fairtrade certified coffee market. The third deals with marketing strategies that are developed by fairtrade coffee cooperatives / associations in Brazil, as well as the relevance of product quality on business operations in the fairtrade market
Subject: Responsabilidade social
Comercialização
Mercado
Qualidade
Café
Certificação
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: ALVARENGA, Rafael Pazeto. Mercado nacional e internacional do café fairtrade brasileiro. 2018. 1 recurso online (101 p.). Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Agrícola, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/331835>. Acesso em: 3 set. 2018.
Date Issue: 2018
Appears in Collections:FEAGRI - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Alvarenga_RafaelPazeto_D.pdf1.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.