Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/331740
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: Novas formas de intensificação do trabalho docente : um estudo sobre a implementação de políticas de regulação do trabalho do professor no ensino profissional
Title Alternative: New forms of intensification of teaching work : a study on the implementation of politicies to regulate the work of the teacher on the professional education
Author: Couto, Mabel Rocha, 1964-
Advisor: Aguilar, Luis Enrique, 1958-
Abstract: Resumo: Este trabalho analisa as novas formas de intensificação do Trabalho Docente, através de um estudo sobre a implementação de políticas de regulação do trabalho do professor no Ensino Profissional, com o objetivo de verificar, por meio de pesquisa documental, o processo de implementação e avaliação das atividades que configuram essa intensificação. A referência de trabalho docente que permeou o presente estudo, parte da concepção de que o trabalho docente no Ensino Profissional não se refere apenas à sala de aula ou ao processo de ensino formal, mas seu labor, sua experiência no processo educativo, compreendendo atividades teóricas e práticas em ambientes diversos, conferindo-lhe maior flexibilidade e proximidade na relação com os discentes, com outros contextos e ambientes de trabalho. O conceito de intensificação do trabalho presente nesse estudo, funda-se no movimento de variação da exigência social de intensidade no grau de esforço humano para a realização do trabalho, assim como os movimentos sociais de resistência à superexploração por parte dos trabalhadores, que dependem de circunstâncias construídas historicamente. A ótica da análise de políticas privilegia o ciclo de políticas públicas, priorizando o processo de implementação das políticas de regulação do trabalho docente no Ensino Profissional, através do estudo da formação da agenda, analise da questão e implementação da Norma para a Atribuição e Avaliação de Encargos Didáticos e Acadêmicos dos Docentes do CEFET-MG, de 2011

Abstract: This work analyzes the new forms of intensification of Teaching Work through a study on the implementation of policies of regulation of teachers' work in Vocational Education, with the objective of verifying, through documentary research, the process of implementation and evaluation of activities which configure this intensification. The work reference that permeated the present study, starts from the conception that the teaching work in the Professional Education does not refer only to the classroom or to the formal teaching process, but its work, its experience in the educational process, including theoretical activities and practices in diverse environments, giving it greater flexibility and closeness in the relationship with students, with other contexts and work environments. The concept of intensification of work present in this study is based on the movement of variation of the social requirement of intensity in the degree of human effort to perform the work, as well as the social movements of resistance to overexploitation by the workers, who depend on historically constructed circumstances. The perspective of the policy analysis privileges the public policy cycle, prioritizing the process of implementing policies for the regulation of teaching work in Vocational Education, through the study of agenda formation, analysis of the issue and implementation of the Standard for the Allocation and Evaluation of Didactic and Academic Charges of CEFET-MG Teachers, 2011
Subject: Políticas públicas
Produtividade do trabalho
Organização do trabalho docente
Ensino profissional
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2018
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Couto_MabelRocha_D.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.